Spring naar inhoud

Bulkdrinken

Heb jij moeite met water drinken?

We verliezen dagelijks grote hoeveelheden vocht via urine, uitademing, verdamping via de huid en uitscheiding van de ontlasting. Om te zorgen dat we niet uitdrogen en we goed kunnen blijven functioneren moeten we onze vochtbehoefte aanvullen.

Water is het allergoedkoopste en allerbelangrijkste ingrediënt wat je dagelijks nodig hebt om te blijven leven. En toch drinken veel mensen het niet, omdat ze het niet lekker vinden of omdat ze moeite hebben de hele dag door te drinken.

Dat is zonde, het zorgt namelijk:

  • voor een mooiere huid, omdat gifstoffen uit je lichaam gespoeld worden.
  • tegen pijnlijke gewrichten en voorkomt kramp in je spieren
  • voor een gezonde vochtbalans mee. Je lichaam bestaat grotendeels uit water.
  • voor een vol gevoel, als je minstens een glas in één keer drinkt.
  • voor een betere focus

Om je lijf optimaal plezier te gunnen van water, is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid berekend; 0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater.

Als je het moeilijk vindt aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen, dan is bulkdrinken misschien wel wat voor je.

Al in de oertijd, maar ook tot kort geleden nog, toen er nog geen stromend water was, kon je niet de hele dag door drinken. Soms moest je uren lang lopen voordat je water tegenkwam. Enneh… de hele dag door drinken is ook een tegennatuurlijke activiteit; heb je wel eens een zoogdier gezien dat iedere 5 minuten wat te drinken neemt? Ik niet. Dieren drinken tot ze genoeg hebben en zo zouden wij het ook moeten doen. We kunnen beter een grotere hoeveelheid in één keer drinken, met andere woorden: Bulk drinken.

Als je aan de slag gaat met bulkdrinken dan drink je een grotere hoeveelheid water ineens. Op deze manier kan je weer een tijdje vooruit. Maar hoe breng je dit in de praktijk?

  • Start je dag met 2 grote glazen lauw/lichaamstemperatuur water en zorg dat je dagelijks 8 flinke glazen vocht binnenkrijgt. Koud water kost je lichaam onnodig veel moeite omdat het eerst op temperatuur gebracht moet worden voor verdere verwerking.
  • Drink een grote hoeveelheid in één keer. Steeds kleinere hoeveelheden kost het lichaam veel energie.
  • Drink vooral tussen de maaltijd door (ook als je intermittent vast) en niet te veel tijdens een maaltijd. Drinken tijdens een maaltijd remt de spijsvertering. Het lichaam haalt dan niet alle voedingsstoffen uit je eten en dat is zonde.
  • Luister naar je lichaam. Dorst is de beste indicator om de vochthuishouding aan te vullen. Drink als je dorst hebt en verwar een hongergevoel niet met het dorstgevoel.
  • Water is de beste keuze om in jouw vochtbehoefte te voorzien. Alle overige dranken bevatten stoffen die voor een gezond lichaam niet nodig zijn

Mijn collega’s en vrienden verbazen zich er nog steeds over dat ik nooit een “kopje thee” drink maar een paar keer op de dag een fles van 0,75 liter leeg tetter. Dan moet je weten dat ik dat al jaren doe en dat mijn bijna volwassen kinderen inmiddels gewoon mee doen. Onze ‘dagelijkse glazen’ thuis zijn 0,33 liter diep en een 6 liter watertap staat op tafel. Wat ik dan weer wel fijn vind, is een bodem mineralen en een stok Binchotan (reinigingshoutskool) in die watertap. Vitaal en zacht water is zóveel lekkerder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *