Van Lefgozer naar Geluksvogel

In het voorjaar van 2019 startte ik in de eerste cohort ‘Lefgozer‘ met de verkorte opleiding Verzorgende IG/MZ (Ouderenzorg). Hiervoor werkte ik zo’n 35 jaar in het bedrijfsleven. In die tijd kroop ik op van datatypiste naar Secretary to the Board van een multinational en ging ik later startups mee helpen hun bedrijf inrichten. Dit deed ik met veel plezier en toewijding naast de zorg voor mijn drie kinderen. Ik dácht dat ik er gelukkig was, maar eigenlijk leidde ik een erg stressvol bestaan.

In 2015 gooide ik -na weer een burn-out- het roer definitief om en leerde ik afscheid te nemen van de stress. Ik verdiepte me steeds verder in zelfzorg en in het effect dat je leefstijl op gezondheid en welzijn heeft. Bijna alles bleek voort te borduren op wat ik tussen 1997 en 2002 leerde op de HVNA. Alles viel op zijn plaats en in 2017 startte ik mijn praktijk omdat ik overtuigd was dat ik een verschil kan maken in iemand’s leven. Door de jaren heen heeft zich dat gelukkig vaak bewezen.

Na al die jaren een spin in het web te zijn geweest, merkte ik dat ik me toch wat eenzaam voelde in het solistische werk tussen therapeut en cliënt. Ik miste het samenwerken met collega’s. In diezelfde periode verhuisde mijn vitale vader naar een complex waar bewoners -naar behoefte- kunnen rekenen op zorg. Toen hij eens ziek werd en korte tijd hulp nodig had, zag ik voor het eerst hoe bijzonder en hoe waardevol het werk van een moderne verzorgende is. De cliënt staat op één, die is de baas. De taak van de zorg is die wensen zoveel mogelijk te respecteren. Dát paste heel goed bij mijn beeld van zorg! En toen was ‘Lefgozer’ daar, precies op tijd.

De waardering is gigantisch

Sinds dien ben ik élke dag blij met mijn beslissing. De waardering die ik voel van de cliënten/bewoners en van mijn collega’s is gigantisch. Het werken voor ‘een baas’ in ‘een baan’ bleek minder aan mij besteed. De dagelijkse moeite om een rooster te kunnen krijgen dat ook bij mijn praktijk werkzaamheden past, was praktisch onmogelijk. Daarom switchte ik -na enkele jaren de broodnodige ervaring opgedaan te hebben als werknemer- naar zelfstandige in de zorg. Protocollen zie ik als waardevol hulpmiddel, niet als wet. Ik beoordeel zowel eigen werk als dat van anderen kritisch en ik probeer doorlopend de zorg te verbeteren.

“Geen moment heb ik het gevoel dat ik werk. Iemands dag een beetje mooier maken, hoe gaaf is dat? Daar krijg ik energie van!”

Geluksvogel

Ik wás een lefgozer, ik vóel me een geluksvogel. Ik kan elke dag doen wat ik ontzettend leuk vind op een manier die me energie brengt, niet kost. Geen moment meer heb ik het gevoel dat ik werk. Iemands dag een beetje mooier maken, hoe gaaf is dat? Mijn dag is al geslaagd als het gezicht van een cliënt oplicht en ik hoor: ‘Wat fijn dat je er bent’.

Enkele mooie reacties:

Een vrouw naar mijn hart, stelde ons meteen op ons gemak, een no nonsense mentaliteit, legt helder uit wat er aan de hand is en wat ze gaat doen, behandelt je met respect en liefde en denkt in oplossingen.”“Oh lieve kind, wat heb je me fijn geholpen. Je hebt me het vertrouwen gegeven dat ik me na het ziekenhuis ook thuis weer goed kan redden.”
“Mijn vader had zich niet beter kunnen wensen. Dankjewel”“Zo fijn dat je ook oog voor ons had tijdens en na het overlijden van onze moeder.”
“Zoek je een -tijdelijke- collega zoekt die meteen als vertrouwd voelt en werk ziet dat gedaan moet worden, call Marielle.”“Zo bijzonder om te zien hoe snel iemand zich bij jou geborgen voelt.”
Je hebt mijn moeder weer laten lachen.” “Wat fijn dat ik met jou gewoon een goed gesprek kan voeren, dat zie ik niet vaak meer tegenwoordig.”
“Wat fijn dat je daar even tijd voor maakt” Als ik iemands handen of onderbenen licht masseer in plaats van -vlugvlug- in te smeren.“It was great you took the time to just have a little chat with us”. Cliënten in de thuiszorg die door dementie het Nederlands niet goed meer onder de knie hebben.

Waarom via een bemiddelingsbureau?

Ik kies ervoor om via gerenommeerde bemiddelingsbureaus als Work for Care en Happy Nurse te werken. Zij zorgen goed voor mij en nemen mij acquisitie en administratie uit handen waardoor ik meer tijd aan de cliënten kan besteden. Daarbij wil ik laten zien dat ik te allen tijde mijn werk serieus neem en er niet voor terugdeins dit te bewijzen. Door met zulke organisaties te werken heeft een klant de bevestiging dat ik zowel de organisatie in mijn bedrijf als mijn kennis en kunde op peil houd.

♥️ Pay it forward ♥️

Jaarlijks doneer ik mooie bedragen aan doelen die mij na aan het hart liggen en waar mensen zich inspannen ánderen weer een plezier te doen. Daarbij merk ik dat het fijn is om te geven, helemaal als je het kúnt. Wie goed doet, goed ontmoet ♥️

Stichting Waakmand Bommelerwaard 🌹🍀 Stichting Heart Pillow🌹🍀 Zeeverkenners Zaltbommel 🌹🍀 Stichting Matthäus Passion Zaltbommel

Zoek jij ook nog een goed doel? Mogelijk heb ik je hiermee geinspireerd ♥️

marielle van tienen happy healthcare

Marielle van Tienen

Verzorgende IG/MZ
Freelance in (intramurale) thuiszorg

Kan ik iets voor u betekenen?

Aarzel dan niet contact met me op te nemen:
tel/app: 06-11240681welkom@happyhealthcare.nl


Pak de regie!

Wil jij op zondagochtend een e-mail waarin ik mijn visie op leefstijl, tips & tricks en aanbiedingen deel?

Wees gerust, je krijgt alleen relevante informatie.
Lees het privacybeleid.

Queen happy healthcare