Spring naar inhoud

Doe jezelf een plezier en ga beter om met angst of stress

Ervaar je vaak angst of stress? Maak je je zorgen? Met deze tips kun je zélf aan de slag om de reden/effect ervan aan te pakken.

Thuiswerken, avondklok, thuisonderwijs, 'anderhalve meter', winkels en horeca gesloten. Misschien is zelfs je bedrijf wel in gevaar? Nu de ministeriële beperkende maatregelen zich aaneenrijgen, zeggen mijn cliënten bijna zonder uitzondering dat ze angstig of gestresst zijn. En dat is niet vreemd, je moet je steeds opnieuw aanpassen aan steeds weer nieuwe regeltjes die -soms- ook nog eens tegen je basale gevoel ingaan. En wat te denken van je huisgenoten, die -zeker als ze jonger zijn- intussen tegen de muren en ramen omhoogkruipen van ellende. De eenzaamheid en lamlendigheid giert ze de oren uit. Het valt echt niet mee om daartussenin je rust te vinden.

De oorzaak van alle onrust is vaak hormonaal, maar die link wordt niet altijd gelegd. We kennen allemaal de pre-menstruele dagen wel, voordat je ongesteld wordt, dan kun je een kluwen aan gevoel en emotie bijna niet ontwarren. Die dagen zijn je hormonen (oestrogeen en progesteron) niet in balans. Het is echter belangrijk die hormonen in balans te houden, omdat ze zorgen voor somberte, angst of piekeren. Sommige van min cliënten zeggen me dat het geen pretje is om een vrouw te zijn en dat dit er allemaal bij hoort. Zelfs mijn inmiddels volwassen dochter kon dat de afgelopen jaren verzuchten. Af en toe een dipje of een baaldag, alla, we zijn allemaal mens. Maar stelselmatig je zó ongelukkig voelen is niet ok.

Laat mij je helpen je balans weer te vinden. Er is gelukkig wel wat aan die angstige gevoelens te doen. Met de volgende tips kun je het wellicht verminderen of helemaal voorkomen.

Je kent me, voeding staat bij mij altijd vooraan!

Goede voeding is een waar wondermiddel!

Eet wat vaker kruisbloemige groenten eten zoals: gekookte of gestoomde broccoli, bloemkool, spruitjes helpen je de oestrogeenspiegel op peil te houden. Eet sowieso (veel) meer groenten, in ieder geval 400-500 gram per dag. Niet alleen omdat die veel vitamines en mineralen bevatten, ze zijn ook een geweldig bron van vezels. En laten die vezels nou speciaal helpen het oestrogeenoverschot te verminderen. Vergeet ook niet de eieren, vis, haver, peulvruchten, die zijn bijzonder rijk aan vitamine B6 en goed voor zowel de oestrogeen- als de progesteronspiegel. En natuurlijk vitamine C uit bladgroenten, boerenkool, kiwi's en citroen. Het ondersteunt de bijnieren en de progesteronspiegels. Lees meer hierover.

Eet niet meer dan 3 keer per dag (liever 2) een volwaardige maaltijd.

We eten over het algemeen teveel en te vaak spul dat niet goed voor ons lichaam is. Maaltijden overslaan, te weinig eten of juist de hele dag door eten, verhogen je cortisol- (stresshormoon) en je insulinespiegels. Een stabiele bloedsuikerspiegel is de basis voor een goede hormoonbalans. Probeer bijvoorbeeld je eerste maaltijd eens uit te stellen tot je écht trek hebt, Dat scheelt al een slok op een borrel. Een gezond dieet dat bestaat uit veel(!) groenten, fruit, vezels, noten, zaden, gevogelte en vette vis, kan helpen je angst te verminderen en je stressniveau te verlagen.

Naast voeding, helpen de volgende tips ook bij gevoel van stress en angst. Zo nodig kun je extra ondersteunen met de juiste -bij jou passende- supplementen. Laat je bij dat laatste adviseren en ga niet zomaar een supplement gebruiken!

Ga elke dag lekker even de deur uit

Stap over die drempel en sluit de deur achter je, wandel richting een park of een bos of -zoals waar ik woon- trek de uiterwaarden in. Eventjes buiten wandelen vermindert je stressniveau enorm. Uren buiten zijn is heerlijk natuurlijk, maar elke dag zo'n 30 minuten eventjes je hoofd leeg wandelen, doet wonderen voor een positieve mindset. Eenvoudige lichaamsbeweging kan ook enorm therapeutisch zijn voor mensen met angst en depressie. Onze oer-reactie op angst is bewegen. Laat je niet tegenhouden maar geef er gehoor aan, al is het maar even. Eenmaal in beweging merk je dat je stressniveau snel daalt. Stevig (power)wandelen, fietsen en krachttraining maken meer gelukshormoon (serotonine) aan. Kies een bewegingsvorm die jij fijn vindt, dan hou je het ook makkelijker vol.

Sociale contacten

Het knuffelhormoon (oxytocine) komt vrij bij huid-op-huid contact. Geef en ontvang daarom fijne knuffels, heb seks of voel je simpelweg gelukkig in je sociale kring(en). Verbinding hebben met anderen is vooral voor vrouwen erg belangrijk. Oxytocine triggert serotonine waardoor we ons gelukkig voelen. En heb je niemand om lekker veel mee te knuffelen? Denk dan eens aan Yoga, (mindful) mediteren of echte verbinding met mensen die je lief hebt. Dat kan ook zonder dikke knuffels.

Tip: er zijn verschillende meditatie-apps die begeleide meditaties aanbieden om je op weg te helpen. Zoek er een die het beste bij je past.

  • Let’s Meditate is een van de weinige gratis meditatie-apps. De app biedt een erg simpele gebruikersinterface en beschikt over 30 verschillende meditatieprogramma’s. De meditatie-oefeningen zijn tevens offline te gebruiken, maar veel meer aanvullende opties zijn er niet.
  • Sanvello beschikt naast meditatieve oefeningen onder meer over cognitieve gedragstherapie, ontspanningstechnieken en een dagboek om je emoties in bij te houden. Momenteel is de app daarentegen volledig gratis te gebruiken vanwege de gevolgen van het coronacrisis. Deze geste zorgt ervoor dat je Sanvello op je gemakje (tijdelijk) kosteloos kunt uitproberen.
  • Calm. is een van de duurdere meditatie-apps in de Play Store, maar hij heeft dan ook veel te bieden. Zonder te betalen krijg je toegang tot een aantal basisfuncties, maar je moet een abonnement afsluiten om alle functies te gebruiken. Je kunt hiervoor eerst gebruikmaken van een proefperiode van zeven of veertien dagen, afhankelijk van welke abonnement je kiest.
  • Headspace zit vol meditatieoefeningen voor zowel beginnende als gevorderde mediteerders en biedt honderden verschillende programma’s om uit te kiezen. Om deze keuze makkelijker te maken zijn er programma’s voor elke gewenste gemoedstoestand. Zonder te betalen krijg je toegang tot een aantal basisfuncties, maar je moet een abonnement afsluiten om alle functies te gebruiken. Je kunt hiervoor eerst gebruikmaken van een proefperiode van zeven of veertien dagen, afhankelijk van welke abonnement je kiest.

Vul je playlist met muziek die je helpt als je angstig bent, of als je 's nachts moeite hebt om in slaap te vallen. Als je te kort hebt geslapen, ben je gevoeliger voor gevoel van angst of stress. In een normale situatie neemt 's nachts je cortisol af en stijgt je melatonine. Je evolutionaire ritme is enorm belangrijk voor een evenwichtige hormoonspiegel. Goed en genoeg slapen is daarom key.

Adaptogenen

zijn een categorie geneesplanten die het aanpassingsvermogen van de mens ondersteunen waardoor allerlei veranderende omstandigheden beter verwerkt kunnen worden, met name stresssituaties. Hoewel adaptogenen in onze westerse kruidengeneeskunde pas sinds kort bekend zijn was het concept in de traditionele geneeskunde van China en India al langer bekend.

Evonuovo heeft een mooie set adaptogenen "Reset Vrouwelijke Balans" samengesteld uit Seabreeze (Ashwaganda, Holy basil en Schisandra sinensis), Starbeam (Monnikspeper, Angelica sinensis en Hop) en Lightdrop (Groenten- en Fruitextracten, Curcuma, Lijnzaad, Kelp en Vitamine D).

Supplementen

Is een verandering in leefstijl te lastig voor je op dit moment en zoek je het liever in producten? Ik heb er een paar voor je uitgezocht. Een fijn multi-supplement om je vitamine C te boosten? In dit fijne product zit naast vitamine C ook rozenbottel, zink, selenium en vitamine E. 

Als je nog een goed omega-3, vitamine D3/K2 supplement zoekt, zoek dan even contact met me. Het is namelijk ook slim om te kijken of je zo'n product eigenlijk wel nodig hebt. Anders is het weggegooid geld.

Start er eens mee, om te kijken wat het doet. Kleine stapjes maken vaak al een groot verschil.

Het feit alleen al dat ik dit blog schrijf, geeft al aan dat ik je de verzekering kan geven dat je "niet de enige" bent die dit ervaart. Zorgen maken om alles en iedereen lijkt wel een vrouwen-epidemie 😉 Nou ja, een hormoongestuurde epidemie dan.
En dáár kun je zelf wat aan doen. Tenminste dat hoop ik je hier duidelijk te hebben gemaakt. Overigens heb ik de tips in de volgorde gezet die *ik* belangrijk vind. Dat betekent ook dat als niets meer helpt, je altijd naar de adaptogenenof supplementen kunt grijpen. Succes !!

PS, vind je het zelfs met deze informatie lastig zelf te starten en wil je wat meer hulp? Ik kan je ook persoonlijk (online) helpen. Plan dan een vrijblijvend telefoongesprek met me.

Vrijblijvend telefoongesprek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Start chat
1
Waar kan ik je bij helpen?