Spring naar inhoud

Waarom zou je eigenlijk bewegen?

bewegen werkw.
veranderen van plaats, stand of houding
Uitspraak:[bəˈwexə(n)]
Vervoegingen: bewoog (verl.tijd enkelv.) heeft bewogen (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen

Bewegen wil dus niets anders zeggen dan dat we ons lichaam verplaatsen van de ene plaats of positie naar een andere. Ieder mens beweegt natuurlijk, als je even naar het toilet gaat, of als je boodschappen doet. Dat is niet het soort bewegen waar ik nu op in wil gaan.

De rode draad in ons leven is dat we ervoor moeten zorgen dat we ons lichaam de juiste handvatten geven om alle processen in ons lichaam soepel te laten verlopen. Voeding en ontspanning zijn hierbij onontbeerlijk, maar beweging is minstens zo belangrijk. Bewegen draagt niet alleen positief bij aan onze gezondheid, maar is ook belangrijk voor de conditie van ons lijf en het tempo van onze veroudering. Met beweging die bij ons lijf past(!!)kunnen we de kwaliteit van ons leven verbeteren maar ook ziekte voorkomen en overwinnen.

Het doel van bewegen is niet onze grenzen te verleggen. Dat is trainen. Bij normaal bewegen werk je niet met extra inspanning, triggers voor verbetering of spiergroei. Met bewegen hou je je lichaam in conditie en zorg je dat je lichaamsprocessen soepel verlopen. Dat laatste gaat dan vanzelf, eenmaal goed in beweging hoef je daar niets extra's voor te doen.

Onder bewegen versta ik dat je elke dag minimaal een half uur met matige inspanning een stuk fietst, wandelt, Powerwalkt of zwemt. Het is verstandig daarmee onder begeleiding van een coach/trainer te beginnen. Die leert je de juiste houding en techniek, zodat je jezelf vrijwaart van blessures door de beweging.

Wil je liever krachttrainen, denk dan aan een circuit van bijvoorbeeld 45 minuten, waarbij je elke 4 tot 6 weken alle oefeningen vervangt door nieuwe en waarbij je jezelf niet prikkelt verder te gaan dan je maximale vermogen. Met dit laatste bedoel ik dat je bijvoorbeeld gaat bankdrukken met 50 kilo en 10 herhalingen, terwijl je met 60 kilo en 8 herhalingen net over het randje van je kunnen zit.

De voordelen van bewegen:

  • je wordt er bijer van, het vermindert depressiviteit
  • het werkt stressverlagend
  • je vergroot je zelfvertrouwen
  • je leert nieuwe mensen kennen, vergroot je sociale kring
  • het stimuleert algehele fitheid
  • het verbetert je gezondheid, het voorkomt ziekte
  • je lijf wordt soepeler
  • je immuunsysteem verbetert
  • het voorkomt toename van lichaamsgewicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *