Spring naar inhoud

Waarom lukt je dieet niet

Waarom lukt je dieet niet?

Januari is sinds jaar en dag dé tijd om goede voornemens te starten. Meer bewegen, minder eten, stoppen met alcohol, al is het maar voor één maand. En deze keer ga je het écht volhouden.

Toch?

Die Nieuwe, Gezonde Leefstijl’ ligt binnen handbereik. Betere voedingsgewoontes, lekker buiten of in de sportschool actief zijn, twee of drie keer in de week.Dit ben je vast al eens eerder van plan geweest. En zeg nou eens eerlijk; hoe ging dat? Is het je gelukt? Ja? Wow! Super!

Vaker gaat het niet zo goed

De ervaring leert alleen dat het meestal niet zo goed gaat. Dat je weer terug bent bij af en dat je waarschijnlijk al weer wat zwaarder bent dan toen je er vol goede moed aan begon. Het dieet werkte niet, je sportkleren raken steeds meer achterin de kast, Je baalt, en als je eerlijk bent, van jezelf nog wel het meest. Je zelfbeeld en zelfvertrouwen worden er niet beter van.

Hoe ik dat weet? Wat denk je? Been there done that... Gelukkig heb ik me uit de klauwen van de dieet-industrie kunnen ontworstelen. ALs ik bedenk aan het geld dat ik dááraan uitgegeven heb, boeken, coaching, 'online challenges', pillen, poeders en andere maaltijdvervangers. The works! Noem een ideet en ik heb het gevolgd. En alles werkte. Eventjes...

Openbaring

Als diëten écht zouden werken, waren er geen dikke mensen meer!

Tijdens diverse opleidingen drong het tot me door dat het steeds weer mislukken van je pogingen om af te vallen, niets te maken heeft met zwakte! Iedereen met overgewicht wil niets liever dan het teveel aan kilo’s kwijtraken. Waarom lukken de afvalpogingen dan niet? Daar zijn diverse lichamelijke oorzaken voor, zoals :

Je immuunsysteem

Op elke verstoring reageert je immuunsysteem. Kort en heftig of chronisch een beetje. Dit kost je lichaam veel energie. Gelukkig komt je immuunsysteem qua energieverdeling altijd op de eerste plaats! Alleen zet die voortdurende vraag naar energie, je aan tot eten en put je lichaam langzaam maar zeker uit, waardoor je je chronisch vermoeid voelt. 

Je hormoonbalans

En wel een verstoorde hormoonbalans. Dit komt ook erg vaak voor, ons moderne leven is namelijk niet zo hormoonvriendelijk. Door stress, niet passende en onnatuurlijke voeding en blootstelling aan straling en chemische stoffen. Vergeet ook niet dat we massaal te weinig bewegen en een zittend bestaan zijn gaan leiden vol beeldschermen en kunstlicht. Hierdoor ontstaan bijvoorbeeld lichamelijke klachten als onvruchtbaarheid, menstruatie- en overgangsklachten, schildklierproblemen en het onvermogen om het gewicht op peil te houden of af te vallen.

Je darmflora

Je darmflora of microbioom, een mooi woord voor kílo's bacteriën in soorten en maten, bepaalt wát en hoeveel je eet. Wanneer je darmflora onvoldoende 'goede' bacteriën bevat, nemen de 'slechte bacteriën', die bijvoorbeeld leven van suiker, de regie over en vragen om meer waardoor je suikerbehoefte sky high gaat. En dáár is dan die vicieuze cirkel. Omdat je door suikers te eten, de verkeerde bacteriën voedt waardoor de onbalans blijft bestaan.

Waardoor je darmflora uit balans raakt? Je hebt in het verleden een antibioticumkuur gehad, je weet niet wat voor jou gezonde voeding is of je hebt meer stress dan goed is voor je. Hierdoor krijgen schimmels en parasieten de kans te vermeerderen, en laat die nou óók van suikers leven. Nóg een reden dat je zucht naar snelle koolhydraten blijft bestaan.

Je schildklier

Als je schildklier niet goed werkt, kan ook je schildklierhormoon, dat bijvoorbeeld je stofwisseling en de darmwerking regelt, zijn werk niet goed doen. Zowel te veel als te weinig van dit schildklierhormoon kan de vrouwelijke hormoonbalans ontregelen. Twijfel je of je schildklier wel goed werkt? Laat dan je bloed onderzoeken.

Moraal van het verhaal

Je snapt nu ook dat je overgewicht geen gevolg is van teveel eten en te weinig bewegen. Er zitten hele andere oorzaken achter. Het ligt niet aan je wilskracht of doorzettingsvermogen. Je bent niet slap of lui. Je kunt er niets aan doen. Of misschien toch wel. Nee, niet door wéér met een (crash) dieet te beginnen of enorm te gaan sporten.

Zoek de oorzaak

Ga liever op zoek naar de oorzaak van jouw gewicht- of gezondheidsprobleem, of neem daarvoor een leefstijlcoach of hormooncoach in de arm.  Door de oorzaken aan te pakken voel je je niet alleen fitter, je vergroot ook de weerbaarheid van je lichaam, je gewicht zal geleidelijk afnemen, pijntjes als hoofdpijn en gewrichtspijn nemen af en je zult beter slapen. Hoeveel reden wil je nog meer hebben om er vandaag nog mee te starten?

Waarom zoek je hulp?

Omdat het gewoon niet eenvoudig is om de oorzaak te vinden. Wat voor je buurvrouw, je zus of je favoriete influencer geweldig werkt, het hoeft voor jou het ideale pad niet te zijn. Erger nog, je kunt jouw fysieke ellende ook zomaar verergeren. Ieder mens is anders, ieder lichaam reageert anders en heeft andere behoeften. Het is de kunst om uit te vinden wat bij jou past.

Waar zit bij jou de disbalans? Hoe kun je dat herstellen? Maak dáár je goede voornemen van; uitzoeken wat de oorzaak van je klachten is, zodat je het probleem bij de bron leert oplossen om er daarna zélf mee aan de slag kunt gaan.

women wellness wednesday  happy healthcare

Happy Self Care = Happy Healthcare

neem contact met me op voor informatie of maak meteen een afspraak