Spring naar inhoud

Waarom ik een hartslagmeter draag

Dat ik me zo actief bezig houd met preventieve gezondheidszorg heeft te maken met twee dingen:

  • al sinds ik 16 was snapte ik dat de dokter me niet beter ging maken
  • jaren geleden was ik ernstig ziek en ontkwam ik niet aan een ‘rondje huisarts’. Zij zag aan mijn symptomen wel wat er mis was met me, maar kon me (ook) niet helpen. Chronisch ziek was mijn lot. Ik zocht zelf een oplossing en enkele weken(!) later was ik weer fris en fruitig

 

Traditionele Chinese geneeskunde besloot al eeuwen, mede op basis van hartslag, hoe een patiënt te behandelen. De snelheid, kwaliteit en regelmaat van de hartslag is een directe aanduiding van de staat van je lichaam... en aangezien de hartslag altijd aanwezig is én gemakkelijk toegankelijk, is het goed te gebruiken.

Hartslagmeters worden vaak gebruikt als een tracker voor activiteit en calorieverbruik. Ondanks dat ze geen informatie geven over de kwaliteit van je hartslag, denk ik dat ze voor veel meer kunnen worden gebruikt dan alleen maar stappen tellen en afvallen. Bovendien zijn hartslagmeters in verschillende vormen verkrijgbaar en zijn de meeste relatief betaalbaar. Net als alles wat te maken heeft met preventieve gezondheid, loont het de kosten van zo’n apparaatje af te zetten tegen de winst die je kunt behalen. Zet het eens af tegen de vele duizenden euro’s die het je in de toekomst gaat kosten als je gezondheid verslechtert omdat je er niet tijdig maatregelen tegen hebt genomen. Je zult schrikken!

Ik geef hieronder weer hoe ik mijn hartslag gebruik om mijn mate van gezondheid te monitoren en beoordelen. Hou hierbij in gedachte dat één meetmiddel alleen onvoldoende is om een goed beeld te geven van wat aan de hand is. Daarom hou ik ook mijn spijsvertering, mijn tong, mijn slaappatroon en mijn huidgezondheid in de gaten.

Het hart krijgt input van het hele lichaam; het centrale zenuwstelsel vaten, ontstekingsfactoren, hormonen en zelfs toxines hebben effecten op het hart. Hierdoor kan het hart (en het volgen van je hartritme), naast andere symptomen, de mate van je gezondheid weergeven. Wat beïnvloedt je hartslag? Meer dan je denkt; lees eens verder en dan denk ik dat ook jij straks het gezondheidsnut van een hartslagmeter zult zien. Let op: elk mens is anders en wat voor mij geldt, hoeft niet voor jou te gelden. Deze lijst is daarom alleen al niet volledig; het is een weergave van hoe je een eenvoudig hulpmiddel in kunt zetten voor méér dan alleen waarvoor het verkocht wordt. Je kunt zelf ontdekken wat er met je aan de hand is!

1. Hartslagveranderingen als reactie op darmproblemen

Mijn hartslagmeter meldt me of een bepaald soort voeding, al dan niet goed is voor me. Als ik iets gegeten heb waar mijn systeem niet tegen kan (suiker of graanproducten) dan stijgt mijn hartslag met minstens 20 punten. Dus naast dat ik me niet lekker voel -of erger nog, ziek word-, kan ik het nu ook zien! Bedenk dan ook dat niet alle voedingsgevoeligheden zich als ‘niet lekker voelen’ openbaren.Vaak hebben ze vertraagde reacties zodat het moeilijk is om de boosdoener te lokaliseren. Omdat je basislijn hartslag ook pas uren later kan stijgen, kan het een echt handig extra hulpmiddel zijn om te gebruiken om erachter te komen wat er aan de hand is.

2. Bijnierdisfunctie beïnvloedt (net als veel andere hormonen) de hartslag

Je weet zelf wel dat stress je hartslag acuut kan verhogen. Veel mensen beseffen zich alleen niet dat een chronisch, laag stressniveau, óók kan leiden tot veranderingen in je ‘hartslag in rust’. Een verhoogde basishartslag en vaatwandspanning zijn op langere termijn niet goed voor je cardiovasculaire gezondheid.Daarbij: het beïnvloedt ook andere hormoonsystemen zoals geslachtshormonen, schildklierhormonen etc. En dat is het probleem met hormonen (ach eigenlijk je hele lijf); als één deel in de war raakt, snapt de hele cascade het niet meer en word je ziek. Wat kun je hiertegen doen? Bijnier- en andere hormonale disbalansen kunnen een grote reden zijn van slapeloosheid. En laat dit nou juist dat zijn waar mensen het meest behoefte aan hebben! Als je hiermee worstelt en hulp wilt, zoek dan contact met een orthomoleculair therapeut of een hormoonbalanstherapeut.

3. Slecht slapen zorgt voor stress, ook op het hartritme 

Je begrijpt nu chronisch slaapgebrek invloed kan hebben op je hart. Als je ooit een nacht hebt doorgehaald, voelde je vast dat je hart een beetje kil en vreemd aanvoelde. Dat schreef je waarschijnlijk toe aan al die koffie die je dronk om op te blijven. Het was alleen het slaapverlies dat je hart beschadigde. We weten allemaal dat we genoeg moeten slapen, alleen gebeurt dat niet zo vaak als het zou moeten. Wéér dient je hartslag als een marker van wat slaapgebrek met je lichaam doet. Lees hier meer informatie over dit onderwerp.

 

4. Het centrale zenuwstelsel beïnvloedt het hart direct 

Een van de belangrijkste bepalende facturen van de hartslag is het centrale zenuwstelsel. Dankzij dit complexe zenuwsignaleringssysteem, werkt ons hart zónder dat we het bewust aan moeten sturen!Als ons centrale zenuwstelsel ontregelt, volgt de hartslag automatisch. Nóg een reden om je stressniveau binnen de perken te houden!

 

5. Je hart kan je antwoord zijn op slechte gewoonten

We hebben allemaal gewoontes waar we niet trots op zijn. Veel van deze heb je waarschijnlijk al getackeld ... maar sommigen zijn onderdeel van je leven geworden, toch? Iedereen snapt dit, op de een of andere manier, we hebben het namelijk allemaal wel in meer of mindere mate. Denk maar aan (overmatig) alcoholgebruik en sigaretten of snoep, om er maar een paar te noemen! Net al bij slaapgebrek reageert ook hierbij je hartslag. Dit geldt met name voor alcohol en suiker, omdat dit het onregelmatig aansturen van je hartstimulatie verhoogt.) Zodra je kunt zien wat deze gewoonte met je hartritme doen (real time!) kijk je de volgende keer wel extra uit voor je ze weer in je mond steekt. Ik gebruik mijn hartslagmeter om in kaart te krijgen wat goed voor me is en waar mijn lijf tegen protesteert. (+20 punten hartslag is wel degelijk protesteren!).

 

6. Een sedentaire levensstijl

#moeilijkwoord maar ik heb je aandacht 😉

Dit weet je waarschijnlijk al, maar ik zeg het nog maar even: een sedentaire levensstijl (activiteiten waarbij het energieverbruik niet veel boven het rust-metabolisme uitkomt; zitten, liggen, TV-kijken, etc.) geeft je hart niet de oefening die het nodig heeft. Lees er hier anders nog even over. Actief blijven, fit en bij een gezond gewicht vermindert de belasting van het hart en verlaagt in de loop van de tijd je hartslag in rust (dit geldt óók als je geen professionele sporter bent!). Het geeft plezier als je ziet hoe je hartslagmeter (die vaak ook stappenteller en afstandsmeter is) aangeeft wat je vorderingen zijn ten opzichte van eerder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *