Spring naar inhoud

Verhoog je weerstand

Steeds vaker vragen mensen mij informatie over wat ze kunnen doen nu ze zich steeds slechter gaan voelen. Even doorvragen leert me dat zij steeds zwaarder gebukt gaan onder (onder anderen) de maatregelen die het kabinet in het leven roept om een virus onder de duim te krijgen. En ik begrijp waar de extra stress vandaan komt; er worden, zonder dat iemand er enige invloed op kan uitoefenen, maatregelen uitgevaardigd waaraan je verplicht wordt je te houden. Of ze nou wel of niet op jou van toepassing zijn. Het is belangrijk je weerstand tegen deze stress te verhogen.

Laat me in het begin van dit blog duidelijk zijn over wat stress met je lichaam doet. Het voortdurend aanpassen aan alle veranderingen in de maatschappij kost (ongemerkt) veel energie. Deze extra energie haalt je lichaam uit de energiebron die ervoor zorgt dat je gezond en vitaal blijft. Voortdurende (basis)stress ligt aan de basis van chronisch laaggradige ontstekingen waardoor niet alleen je huidcellen versneld verouderen, maar élke cel in je lichaam aan dezelfde versnelde aftakeling lijdt. We lijden als moderne mens al dagelijks onder ongezonde stressoren, en extra stress kun je dan heel goed missen.

Om de druk bij jezelf wat af te laten nemen zijn er een aantal zaken die je zelf kunt aanpakken.

Rust verhoogt je weerstand

Slaap (gemiddeld) 8 uur om te herstellen, beweeg elke dag minstens 30 minuten, zorg minstens 30 minuten per dag voor bewuste ontspanning (meditatie, wandelen, massage, koken, etc.) voer een goed gesprek, zoek je vrienden op en eet in alle rust (zonder smartphone!)

  • Probeer goed te slapen. Gemiddeld heb je 8 uur slaap per dag nodig om te herstellen, al kan dit per persoon verschillen.
  • Stap de deur uit en maak minstens een half uur een lekkere wandeling in de frisse lucht. Vind je dat súpersaai, gun jezelf een laagdrempelige uitdaging, download dan een metronoom-app op je telefoon en zet je stappen in de cadans van het tempo dat je kiest. Dit werk heerlijk mindful, doordat je je concentreert op het zetten van de stappen denk je lekker even nergens anders aan. Daarbij is wandelen evolutionair de meest natuurlijke beweging van ons lichaam, waardoor je cellen als vanzelf rust vinden.
  • Maak er een punt van elke dag minstens een half uur tijd voor jezelf te nemen waarbij je een meditatieve track beluistert. Dit kan een spirituele geluidstrack zijn die resoneert met een dieper bewustzijnsniveau, of een podcast van een 'goeroe' die bij je past en waar je energie van krijgt.
  • Boek een ontspannende massage. Zelfs als je geen fysieke klachten hebt, werkt een uurtje waarin je niets hoeft te doen en waarin je volledig in de watten wordt gelegd, heel helend op je lichaam. Een zeer subtiele massage, activeert de parasympathicus en brengt intense ontspanning. Je kunt bij mij je afspraak zelf inplannen.
  • Eet met aandacht en maak je eten liefst zelf klaar waarbij je enkelvoudige producten gebruikt. Dat hoeft niet persé biologisch te zijn, al mag dat natuurlijk wel. De aandacht die je besteedt aan de voeding die je eet, proef je echt.
  • Leg je smartphone / computer / tablet eens wat vaker aan de kant. Je kunt écht wel zonder. Het continue alert zijn om te reageren op oproepen, berichten, levert je meer stress op, dan je lief is.

Gebruik een weerstandverhogend supplement

Het is mijn vak om steeds te zoeken naar het beste product voor de gelegenheid. Omdat iemand nou eenmaal geen tekort kan hebben aan álles wat in een 'multivitamine' zit, ben ik geen voorstander van een 'combinatie' van supplementen. Een onnodige of óver-dosering kost je onnodig veel geld en brengt je lichaam op langere termijn niet veel goeds. Voor dit product (in relatie tot de op deze pagina beschreven conditie!) maak ik een uitzondering: er zit precies in wat je nodig hebt om a) je immuunsysteem te boosten en b) om het neerslachtige / onmachtige gevoel beter te kunnen 'handelen'. Je gebruikt het zo lang je het nodig hebt. Stop je ermee, dan neemt het effect ook af.

Je stimuleert een gezond immuunsysteem met de goede vitamine C (ascorbaten) en antioxidanten. Dit verbetert het energiestofwisseling, vermindert vermoeidheid en beschermt het lichaam tegen oxidatieve stress. Daarnaast bevat dit product ook zink, selenium, vitamine E.

Vitamine C is noodzakelijk voor al ons bindweefsel, gewrichten, botten, pezen, huid en spieren. Het speelt een essentiële rol in de synthese van hormonen en neurotransmitters. Het is een belangrijk antioxidant en beschermt tegen schade door vrije radicalen. Het helpt het lichaam te ontgiften van zware metalen zoals lood, kwikzilver, cadmium en nikkel en speelt samen met zink een belangrijke rol voor het immuunsysteem.

Zink is belangrijk voor groei en ontwikkeling, hersenfunctie (cognitie, gedrag, stemming), immuunsysteem, antioxidantsysteem, stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, wondheling en weefselvernieuwing, botstofwisseling, (exocriene, endocriene) pancreasfunctie, hartfunctie, schildklierfunctie, vruchtbaarheid, bloedstolling, darmbarrièrefunctie en zintuigfunctie (zien, ruiken, proeven). Best wel een dingetje, daarom wordt het zo aanbevolen als belangrijk tijdens deze 'epidemie'.

Vitamine E is een antioxidant; gaat verouderingsprocessen tegen, waaronder atherosclerose en inflamm-aging (chronische laaggradige ontsteking), ondersteunt de stofwisseling, ondersteunt de gezondheid van onder meer hart en bloedvaten, immuunsysteem, zenuwstelsel, botten, spieren, lever, huid, haar en ogen.

Selenium is een belangrijke antioxidant en bindt en verwijdert zware metalen. Het is essentieel voor de jodiumstofwisseling en de synthese van schildklierhormoon. Daarnaast is het belangrijk voor de groei en het goed functioneren van hersenen, zenuwstelsel en immuunsysteem. Het beschermt tegen ouderdomsverschijnselen, houdt de spieren gezond, verhoogt de weerstand en ondersteunt hart en bloedvaten.

Een supplement kan ook een adaptogeen zijn

Adaptogenen zijn een categorie geneesplanten die het aanpassingsvermogen van de mens ondersteunen waardoor veranderende omstandigheden -zoals stresssituaties- beter verwerkt kunnen worden. Het zet als het ware je systeem aan tot zelfregulering. Hoewel adaptogenen in onze westerse kruidengeneeskunde pas sinds kort bekend zijn, is het in de traditionele geneeskunde van China en India al langer bekend.

Evonuovo heeft speciaal voor deze situaties een mooie set adaptogenen "Reset Vrouwelijke Balans" samengesteld uit Seabreeze (Ashwaganda, Holy basil en Schisandra sinensis), Starbeam (Monnikspeper, Angelica sinensis en Hop) en Lightdrop (Groenten- en Fruitextracten, Curcuma, Lijnzaad, Kelp en Vitamine D).

Zoek je eerst meer informatie?

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, of heb je vragen over het bovenstaande? Neem dan gerust contact met me op. Omdat ik een redelijk volle agenda heb, is het prettig als je je vraag per e-mail of per whatsapp (met de knop rechts op deze pagina) stuurt, dan kan ik je antwoorden, zodra het lukt.

marielle van tienen happy healthcare borstgezondheid hormooncoach overgangscoach manuele lymfedrainage thermograaf voedingscoach

Marielle van Tienen

Specialist Borstgezondheid, Hormoon- en Overgangscoach, Therapeut Manuele Lymfedrainage, Lichaamsthermograaf en Orthomoleculair Voedingscoach

Je kunt bij mij terecht voor borst- en lichaamsonderzoek met thermografie, manuele lymfedrainage en hulp bij leefstijlverandering om je (borst)gezondheid te vergroten. Ook voor hulp na oncologische (borst)gezondheidsklachten.

Ik ben paramedisch HBO geschoold en ik heb jarenlange ervaring in de begeleiding van cliënten. Ik kijk holistisch en ik verdiep me doorlopend verder op het gebied van voeding, leefstijl, coaching, hormonen en de andere belangrijke gebieden die zorgen voor onze mentale, emotionele en fysieke gezondheid.

Start chat
1
Waar kan ik je bij helpen?