Spring naar inhoud

Uit eten

Als ik het heb over "het nieuwe eten", dan bedoel ik schoon en onbewerkt. En dit is meteen waarom je nieuwe leefstijl zo eenvoudig is in te passen in je nieuwe leefstijl. Geen calorieën tellen, geen dieetdagboeken bijhouden, geen porties afmeten.

uit eten happy healthcare

Boodschappen doen wordt jagen en verzamelen

Vraag je bij het boodschappen doen af of wat je kiest schoon en onbewerkt is. En als je twijfelt; bedenk dan of je verre voorouders het gegeten zouden hebben. Heeft het gelopen, gevlogen of gezwommen? Hing het aan bomen en struiken? Groeide het in de grond en is het rauw niet giftig? Nou, dan ben je er eigenlijk al.

Biologisch of niet

Of je ervoor kiest zoveel mogelijk biologisch te eten, is volkomen aan jezelf. Er 'moet' namelijk erg weinig in een 'gezonde leefstijl'.

Probeer uit waar jij je goed bij voelt

Probeer steeds nieuwe producten, zorg voor afwisseling en bedenk; je MAG alles eten, je WILT het alleen niet meer.

En eet je eens iets uit je 'oude leeftstijl'? Dat kan heus wel een keer, als het merendeel van je menu maar 'nieuwe leefstijl' is. Die bekende 80/20 regel, je kent hem wel. In praktijk betekent het dat je van de 21 maaltijden per week, er 3 of 4 kunt smokkelen. Don't Beat yourself up! Stress doet je lichaam meer kwaad dan slechte voeding ooit kan doen.

En als je uit eten gaat?

Koken voor jezelf is de beste manier om gezonde voeding binnen te krijgen. Uit eten gaan vind ik ook erg leuk en ik kan er erg van genieten. Toch is het toch wel een dingetje om te kiezen, tussen al het lekkers wat je op de kaart aangeboden wordt. Ik zoek dan altijd een gerecht uit wat het dichtste ligt bij wat ik op dat moment wil eten en er is vaak echt wel ruimte om met het menu te spelen, als ik het initiatief neem en duidelijk vraag om wat ik wil.

Een paar tips:

  • Kies zelf het restaurant (kwaliteit boven kwantiteit), liever de 'Argentijn' dan de Chinees
  • Bestel heldere soep, salade, of een klein voorgerecht met iets van eiwit
  • Vraag om een karaf water voor de maaltijd
  • Laat het brood en de patat links liggen
  • Vraag of je de sauzen apart kunt krijgen
  • Kies liever voor gegrild dan voor gebakken of gefrituurd
  • Bestel vis of vlees en groenten als hoofdgerecht
  • Vraag voor extra groenten in plaats van aardappelen of friet
  • Eet langzaam totdat je voor 80% vol zit
  • Wil je een toetje? Kies dan fruit of kaas en deel het met degene met wie je aan tafel zit.

Jij bent degene die de voeding in je lichaam stopt en daar betaald je ook nog eens zelf voor. Er is geen reden om moeilijk te doen tegen de bediening, maar bestel wel wat jij lekker vindt en graag wilt eten, op een manier zoals jij dat wilt.

Wil jij een handige checklist die je op je telefoon kunt meenemen? Die heb ik voor je samengesteld en die kun je bij me aanvragen. Het voordeel is dan meteen dat je op gezette tijden een mailtje krijgt met nieuwe aanvullende informatie over hoe je je "nieuwe leefstijl" het beste vorm kunt geven.

Vraag die checklist meteen aan

And remember...

Happy Self Care = Happy Healthcare

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *