Spring naar inhoud

Tips voor mooie gezonde borsten

Voeding

Als ik het over voeding heb, dan heb ik het over schone eerlijke producten met het doel je lichaam gezond te voeden. Ik bedoel dan nadrukkelijk niet alle gemaksvoedsel waarmee we ons dag in dag uit mee omringd weten. Wil je voeding gebruiken voor je borstgezondheid, kies dan voeding die bulkt van antioxidanten

  • Haal je vezels uit de groenten die je eet (in plaats van uit granen en peulen)
  • Vermijd zoveel mogelijk suikerhoudende producten (suikers, frisdranken en alcohol).
  • Kies zoveel mogelijk biologische groenten en fruit.
  • Je kunt altijd starten met een goede (schone) kwaliteit visolie. Als je een test zoekt (die je thuis kunt uitvoeren) om te zien hoe het met de verhouding omega-6/omega-3 in je lichaam is, kijk dan hier eens verder. EQology heeft ook pakketten visolie mét testen, die prijstechnisch heel aantrekkelijk zijn. En blijkt dan uit je eerste test dat je omega3-omega6 verhouding al hartstikke goed is, dan is het voor jou niet nodig en kun je je (ook aangebroken) pakket gewoon terugsturen en krijg je je geld terug #noquestionsasked.
  • Vitamine D3 (800 IE/dag is Nederlandse aanbevolen hoeveelheid, 2000 IE/ dag is gebruikelijk in het buitenland)
  • Jodium 12,5-25 mgm / dag, of gebruik een goede schone algencème.
  • Selenium
  • Kurkuma/Geelwortel/Tumeric (of deze met hoge potentie curcumine of in combinatie met Boswellia),
  • Probiotica (met Magnesium en Lariks),
  • Magnesium (citraat)
  • Als je hormonen uit balans zijn kun je Maca poeder gaan nemen. Neem 1 theelepel per dag door een smoothie of yoghurt voor een paar weken. Bij een Oestrogeendominantie kun je een biologische progesteron crème smeren, dit kan heilzaam zijn. Let ook op je voeding. Groentes die helpen tegen een oestrogeendominantie zijn familie van de kruisbloemigen. Dat zijn onder andere broccoli, radijs, boerenkool, rode kool, spruitjes en bloemkool. Deze groentes bevatten Indole-3-Carbinol en dit helpt om oestrogeen te verteren en af te breken.
  • Zoek naar een alternatief voor de pil. Doe eens onderzoek naar een pessarium of een Daysy. Elke vrouw die hormoonhoudende anticonceptie gebruikt zou jaarlijks (ongeacht de leeftijd!) haar borsten moeten laten onderzoeken met thermografie.
  • Voor verbetering van je botsubstantie en het behoud van flexibele aderen waardoor het risico op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten aanzienlijk kan worden verminderd, beveel ik vitamine K2+ (met vitamine D3) aan.
  • Denk je aan een gal-/leverdetox? Dan verwijs ik je graag door naar dé specialist op dit gebied; Trudy Vlot. Met haar heb ik de mogelijkheid van online begeleiding besproken.

Hier lees je waarom antioxidanten zo belangrijk zijn voor een ontstekingsremmend effect. Lees hier meer over “paleo” (en oer-)voeding. Of kijk hier voor inspiratie mbt suiker-, lactose- en gaanvrij eten. Er zit vast iets interessants voor je bij. Vind je dat lastig om zelf uit te zoeken, zoek dan begeleiding bij een orthomoleculair voedingsdeskundige.

Zal ik je motivatie af en toe eens oppeppen? Laat me dat dan even weten, je krijgt een leuk e-aardigheidje cadeau!

Beweging

De afvalverwerking van je borstweefsel hangt grotendeels af van de werking van je lymfe. Lymfe beweegt bij de gratie van de beweging van je lichaam. In je borsten zitten geen spieren en geen grote bloedvaten om voor beweging te zorgen (zoals dat in je rest van je lichaam werkt). De lymfe in onze borsten is afhankelijk van de beweging die wij onze dames zelf gunnen! Lymfe is gebaat bij milde beweging, zonder teveel horten en stoten dus.

Trek dus lekker vaak je beha uit en àls je een beha aan wilt (bij sporten of uitgaan of werk) kies er dan een zonder beugel en trek hem na gedane arbeid. Er is geen enkele reden om je sportbeha hele dagen te dragen. Ook niet als je veel sport of zelfs instructeur bent ;).

  • Start met droog-borstelen om het lymfesysteem te activeren.
  • Zorg dat je borsten geen toxines vasthouden en masseer ze elke keer dat je onder de douche staat met liefde. Masseer ook je oksels, daar waar lymfe zit en het borstbeen en de sleutelbeenderen.
  • Powerwalking en zwemmen zijn de beste sporten om de lymfe in en rond je borsten in beweging te brengen.
  • Bouncing op een trampoline is goed om alle lymfe in je lichaam te bewegen. Houd je niet van trampo's; Yoga-oefening TRE helpt ook goed.
  • Kom in beweging!

Plezier

Borsten zijn geen dingen die aan je lijf hangen en waar je last van moet hebben of je zorgen over moet maken. Het zijn mooie, aandoenlijke, zachte, moederlijke en vrouwelijke levensreddende organen. Behandel ze ook zo! Je zult merken dat als je ze met die mindset aanraakt, je ook geen 'zelfonderzoek' doet maar dat je gewend raakt aan de structuur en de gevoeligheid.

  • Vervang je beugelbeha's voor een moderne en goed passende beugelloze beha. Ga hiervoor naar een goed gesorteerde lingeriewinkel.
  • Trek je beha zo vaak mogelijk uit.
  • Start met droog-borstelen om het lymfesysteem te activeren.
  • Zorg voor gezond slaap ritme en een donkere slaapkamer.
  • Verminder stress (Massage en Acupunctuur werkt!)
  • Vervang je deodorant met aluminium (anti transpirant) voor een biologische deodorant.
  • Bij een gemiddeld of laag risico thermogram kun je een borstweefselmassage boeken.
  • Zit eens wat vaker aan je borsten! Ze zijn van jou! Masseer ze elke keer dat je onder de douche staat met liefde. Masseer ook je oksels, daar waar lymfe zit en het borstbeen en de sleutelbeenderen.
  • Probeer je borstvoedingsperiode uit te breiden tot meer dan 6 maanden. Het is gelukkig ook steeds normaler om je kind zelf te voeden. Niet voor niets adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie moeders hun kind de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven en daarna in ieder geval tot het kind 2 jaar is in combinatie met bijvoeding.

    Smeer na het douchen je borsten in met een speciaal samengestelde etherische olie of een algencrème. Zo zorg je op een fijne manier voor detox van je borsten en laten ze makkelijker toxines los.

  • borstvoeding borstgezondheid
    borstweefselmassage
    borstcreme
    happyhealthybreasts
    torso borst lymfe
    torso borst
    torso borst
    borstverandering
    eierdoos
    botstthermografie

    (zelf)onderzoek

    Plan een jaarlijks borstonderzoek, denk aan echo of thermografie.

    BEKIJK je dames aandachtig!

    Het gaat om het verschil tussen de ene en de andere borst (of tussen vroeger en nu)

    • Is er verschil in grootte tussen de ene en de andere borst? Had je dat altijd al of is het een recente verandering?
    • Voel je verschil in temperatuur in je beide borsten? In je hele borst? In je tepel? Of in een deel van je borst? Zorg dat je gelijkmatig bent afgekoeld. Het kan erg lastig zijn dit goed te voelen. Thermografie kan dit op honderdsten van een graad Celsius nauwkeurig meten.
    • Zie je een verschil in huidskleur of zijn er moedervlekken die veranderen van vorm of gaan jeuken?
    • Zijn je tepels gelijk van kleur?
    • Heb je één of twee ingetrokken tepel(s)? Of lijken de tepels vervormd te zijn? Was dat altijd al of valt het je nu pas op?
    • Komt er vocht uit je tepel(s)? Wat overigens heel normaal is als je borstvoeding geeft of net daarmee gestopt bent.
    • Zie je kuiltjes of bultjes in de borst of zijn er andere vervormingen die verschillen tussen de borsten onderling?
    • Als je een operatie hebt gehad; hoe zien je littekens eruit? Is de huid eromheen rustig? Voelen ze soepel aan? Voelen ze warmer aan?

    Volg dit rijtje nog een keer; nu met je armen omhoog.

    VOEL aan je borsten

    Ook hier gaat het om het verschil tussen de twee borsten. Een aandoening zal bijna nooit in beide borsten op dezelfde plek openbaren.

    • Ontbloot je bovenlijf en leg je linkerhand plat op je borst ter hoogte van je rechter oksel en leg je rechterhand op dezelfde plek op je linkerborst. Concentreer je op wat je voelt. Maak met platte vingers, kleine draaiende bewegingen richting de tepel. Van je oksel, via de buitenzijde en onderzijde van je borst naar het midden toe en weer omhoog naar je oksel. Voel daarna -weer tegelijkertijd- het gebied tussen de borst en de oksel en in de oksel zelf. Volg met beide handen tegelijkertijd hetzelfde patroon.
    • Het helpt, als je dit elke twee weken herhaalt, zo hou je voeling met veranderingen op twee verschillende momenten in je hormonale cyclus.
    • Voel je een pijnlijke plek en kun je die bewegen? Dan is dat meestal een cyste (een vochtblaas), een galactokèle (een melkblaas) of een lipoom (vetknobbel).
    • Voel je dieper in je tepelhof een bultje?  Dan heb je wellicht te maken met een papilloom (een goedaardig gezwel in de melkgang van de borst).
    • Voel je een harde/stugge knobbel? Al dan niet pijnlijk? Dan kan dat een een tumor zijn, of een borstkarbonkel (een groepje oppervlakkige steenpuisten) of een vetnecrose (vaak na een trauma/stoten)
    • Voel je een soort litteken in je borstweefsel? Al dan niet pijnlijk? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een fibroadenoom (een goedaardige bindweefselknobbel).
    • Voel je een strengetje naar de tepel toelopen? En voel je die ook als je je borst niet aanraakt?
    • Voel je een zwelling in de oksel of ergens in de borsten, voel je een knobbel of heb je één van bovenstaande andere opmerkelijke dingen gezien of gevoeld? Neem dan eerst contact op met de huisarts. Informeer hem of haar wat je gevoeld of gezien hebt en bespreek wat het zou kunnen zijn.

    Deze tips zijn bedoeld om je te helpen met je borstgezondheid. Als je twijfels hebt over de gezondheid of je maakt je zorgen neem dan contact op met iemand die je professioneel kan helpen.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *