Spring naar inhoud

Tips naar 100% suikervrij

Je merkt het om je heen steeds meer, misschien heb je ook vrienden die “ineens” suikervrij zijn gaan eten. Sommigen doen dit om een medische reden, anderen omdat ze merken dat ze zich er beter bij voelen, gezonder, fitter. Of misschien heb je zelf "That Sugar Film" (gratis en betaald) gezien. Je leest dat wetenschappers zelfs verder gaan en suiker op één lijn zetten met vergif als alcohol en cocaïne en geven aan dat massa’s mensen er al aan verslaafd zijn! We weten natuurlijk dat suiker slecht is voor je tanden, je gewicht en je huid. En het zou zomaar kunnen zijn dat je al eens geprobeerd je suikerinname te minderen. Dan heb je al gemerkt dat -ondanks je goed voornemen-, het behoorlijk lastig is dit door te zetten. Niet in het minst omdat bijna overal suiker aan toegevoegd wordt! Zelfs aan producten waar je dat niet zou verwachten; bijvoorbeeld vlees(waren), instant bouillon, snacks, sojamelk, brood en zelfs lekkere verse saladepakketten!

Jaren geleden gooide ik -veel te lang al ziek- zelf het roer rigoureus om! Ik merkte dat de dokter me niet beter kon maken en dat ik het zélf moest doen. Gelukkig had ik 15 jaar eerder een HBO opleiding klassieke homeopathie gevolgd, waar Natuurgeneeskunde (en voeding) een groot deel van het curriculum was. Ik wist er dus al wat van af.

Ik ploos mijn keukenkasten minutieus na met Jamie Oliver’s mantra: “echte voeding HEEFT geen ingrediënten, echte voeding IS een ingrediënt!” in mijn gedachte. Werkelijk álle pakjes, zakjes, potjes en doosjes heb ik in handen gehad en daar zat ik -met een leesbril op mijn neus-, álle ingrediëntenlijsten te lezen. Dat duurde -zoals je zult snappen- wel even. Aan het einde van mijn eigen ‘keukenguerilla’ stonden ZES grote boodschappentassen vol voedsel te wachten op een nieuwe eigenaar. Iemand die WIST waarom ik mijn keuken leegruimde en TOCH graag mijn voorraad gratis meenam. Ik had er moeite mee.
Als moeder van twee tieners had ik natuurlijk wel wat uit te leggen! Dat deed ik dan ook.
Wat ik hen leerde, resulteerde in een serie tips die ik hierbij graag met jullie deel. Doe er je voordeel mee!

Hoe ik het voor elkaar kreeg suikervrij door het leven te gaan en dit ook vol te houden!!

TIP 1 - LEES ETIKETTEN

Dit is de állerbelangrijkste tip! Neem desnoods een leesbril mee als je boodschappen gaat doen (ik ben fan van deze), of doe de massa van je boodschappen online. Dáár staat de ingrediëntenlijst in gewoon leesbare letters bij de productinformatie, niet in onleesbaar kleine en in suffe dunne lettertypes op de verpakking.
Alléén dan kun je zien of er suiker in zit. Suiker staat vaak onder de meest exotische namen in de ingrediëntenlijst: glucose (= dextrose = druivensuiker), fructose (= vruchtensuiker), saccharose (riet- of bietsuiker), lactose (= melksuiker en zit in alle zuivelproducten), maltose (= moutsuiker). Galactose en maltodextrine zijn óók suikers. En als het op de productenlijst voorkomt is het allemaal bewerkt!
Vruchtensuiker -in fruit!- is wél schoon. En als je het als fruit eet, krijg je óók nog eens de voedingsstoffen binnen die erbij horen! Niet alleen de fructose zoals je die tegenkomt in vruchtensappen.

TIP 2 - MAAK ZELF JE ETEN

Alleen als je zélf maakt wat je in je mond steekt, weet je 100% zeker dat er geen suiker in zit! Je zult de keuken in moeten. Ga op zoek naar recepten zonder suiker, internet staat er vol mee! Hier haal je de eerste grote winst uit! Denk aan soepen, sauzen, gezonde tussendoortjes… noem maar op! Neem dus je zelfgemaakte lunch, soep en snacks mee naar werk of naar school! Ik maak het mezelf het liefst makkelijk en kook bijvoorbeeld op één dag per week voor de koelkast en diepvries en portioneer wat ik maakt. Wat ik nodig heb, haal ik er per keer uit. Varieer met de recepten en leef jezelf gezond! Wedden dat jij je na een tijdje beter gaat voelen en niet meer zonder wilt?

TIP 3 – BLIJF JE SNAAIZUCHT VOOR

Het kan je zomaar overvallen; snaaibehoefte naar suikerrijk voedsel! En dat kan soms zó heftig zijn dat je al met je sleutels in je hand staat om naar de winkel te gaan om een Snickers te kopen… GEK word je daarvan!

Zorg dat je alternatieven in huis -of bij de hand- hebt. Die kun je zelfgemaakt en geportioneerd in de diepvries hebben liggen zoals noten/dadelbonbons of appelmuffins. Het voordeel hiervan is; je pakt er één en je moet even wachten tot het ontdooit is. Dan heb je even om naar die heerlijke snack uit te kijken! En je zult merken dat je het soms ook weer gewoon vergeet 😉
Ongebrande noten of gedroogd fruit is ook een goed alternatief. Denk dan aan de porties! Noten zijn best calorierijk. Voedingsadvies voor fruit is twee stuks per dag. Laat het daar dan ook bij.
En ik kook geregeld een aantal eieren, die ik in een schaaltje in de koelkast bewaar, net als geschrapte worteltjes en tomaatjes en zelfgemaakte mayonaise. Je kunt dan direct aan je snaaibehoefte voldoen zónder je lijf extreem onder druk te zetten.

TIP 4 – BROODBELEG

Als je ervoor kiest brood te eten (ook daar zit immers suiker in), beleg dat dan met producten waar geen suiker aan toegevoegd is, als pindakaas van de Aldi -ja echt, lees het etiket maar!- of de natuurvoedingswinkel, banaan met kaneel, avocado of hummus -let ook hier op wat er op het etiket staat, in sommige hummus zitten namelijk wel suikervarianten- of schone pure chocoladepasta! Je kunt natuurlijk óók je hummus en ander broodbeleg zelf maken! Google er even op, er zijn zoveel opties!

TIP 5 – ALCOHOL IS OOK SUIKER!

Last but not least; alcohol is een suikerbom! Om het te maken heb je al suiker nodig. Dus wil je écht overgaan op een suikervrij leven, dan moet je ook hier drastisch schrappen. Wil je er serieus mee aan de slag, neem dan deel aan de 100 dagen geen alcohol-challenge!

Natuurlijk klinkt dat allemaal nogal heftig. Het helpt te weten dat hoe minder suiker je eet of drinkt, hoe minder je behoefte krijgt aan suiker. Daarbij, hoe minder suiker je eet, hoe beter je eruit gaat zien. Suiker is een giftige stof die -net als cocaine- een sterk verouderende werking op je cellen heeft. Een overdosis suiker beschadigt de eiwitten in je lichaam en zorgt voor vroegtijdige rimpels. Minderen met suiker is dus alleen dáárom al niet zo erg als het lijkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *