Spring naar inhoud

Tarwe, suiker en koolhydraten verzieken je lichaam en hersenen

Je hoort het inmiddels vaker dat tarweproducten, suiker en koolhydraten onze gezondheid negatief beïnvloeden. Het zou leiden tot ontstekingen, diabetes, achteruitgang van je cognitieve vermogen en uiteindelijk tot alzheimer en andere vormen van dementie. Lees hieronder hoe dat werkt en wat je er tegen kunt doen.

Wat je lichaam met suikers (glucose) aan moet

De evolutie heeft ervoor gezorgd dat ons lichaam voeding om kan zetten in energie, zodat onze cellen dit kunnen gebruiken. De voornaamste bron van energie voor de cellen -glucose- was altijd schaars waardoor we glucose op kunnen slaan. Uit vet of proteïne kan ons lichaam als het nodig is glucose maken (gluconeogenese). Deze omweg kost veel meer energie dan de omzetting van suiker en zetmeel in glucose.

Eenmaal tot glucose veranderd moet het nog IN onze cellen terechtkomen. Daar is het hormoon insuline voor nodig. Dit wordt door de alvleesklier gemaakt. Insuline transporteert glucosemoleculen uit het bloed naar spieren, vet en levercellen, waar het als brandstof gebruikt kan worden.

De hoeveelheid tarwe, koolhydraten en suikers die we vandaag de dag eten, gooit echter roet in het eten

Gezonde cellen zijn -normaal gesproken- gevoelig voor insuline. Maar -omdat we steeds vaker en steeds meer glucose binnenkrijgen- krijgen ze de hele dag door grote hoeveelheden insuline voor hun kiezen. Onze overlevingsstrategie is dan dat de cellen minder alert op insuline reageren en wordt nauwelijks nog glucose uit het bloed gehaald. Ons lichaam is insulineresistent.

De cellen komen tekort en zetten de alvleesklier aan meer insuline uit te pompen in een poging de glucose toch nog in de cellen te krijgen. De vicieuze cirkel is een feit en leidt met een beetje pech tot diabetes 2.

Genen, voeding en leefstijl bepalen of iemand diabetes krijgt

Diabetes type 2 is te voorkomen én omkeerbaar door veranderingen in voeding en leefstijl. Ook het effect van diabetes 1 -en daarmee de behoefte aan insuline- zijn te verlagen door aanpassingen in voeding en leefstijl.

Mensen met diabetes hebben een hoog bloedsuikergehalte omdat het lichaam geen suiker naar de cellen kan transporteren, waar het opgeslagen wordt voor energie. Bloedsuiker is giftig voor je lichaam en zet je afweersysteem aan tot continue (laaggradige) ontsteking in je hele lichaam, wat op zijn beurt weer leidt tot schade van delicate systemen waardoor op termijn symptomen als slechter zicht, infecties, zenuwschade, hartaandoeningen en Alzheimer ontstaan.
Omdat je van de laaggradige ontsteking in eerste instantie niets merkt terwijl het wel meteen schade aan richt; het is eigenlijk een "silent killer". Het is belangrijk dit in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken!

Verbeter je gezondheid door granen uit je dieet te schrappen

Hersenproblemen ontstaan bij je dagelijks boterham. De tarwe van nu lijkt niet op de tarwe die we honderd -of zelfs zestig- jaar geleden aten. Het is gehybridiseerd en gemodificeerd naar een andere samenstelling. Producten waarin deze granen worden verwerkt, kampen met hetzelfde probleem.

Moderne granen zijn de sluipmoordenaars voor je lichaam en hersenen. Dan bedoel ik niet alleen wit meel, pasta’s en rijst, maar ook granen die door het voedingscentrum als gezond beschouwd worden. Volkoren, multigranen enzovoorts. Je herkent het als je moe of slaperig wordt na een -vaak koolhydraatrijke- maaltijd.

De glycemische index van brood is hoger dan van Snickers

Wanneer je uit vier soorten voeding zou moeten kiezen welke de hoogste glycemische index heeft, en je mag kiezen uit brood, snickers, een lepel suiker of een banaan, denk je vast niet aan brood.

Terwijl brood toch echt het hoogste scoort (brood: 71, snickers: 55, banaan: 54, lepel suiker: 68). Nu je weet wat suiker in je bloed aan kan richten in je lichaam, snap je waarschijnlijk dat het belangrijk is voeding met een lage glycemische index te eten. Bloedsuiker is al giftig, bloedsuikerpieken zijn pas echt een ramp voor je gezondheid.

Koolhydraten zijn niet essentieel; vetten, vocht, vitamines en mineralen wel

Onze soort kan uitstekend overleven op een minimale hoeveelheid koolhydraten, die -zo nodig- door de lever afgeleverd wordt. Maar de mens kan niet zonder vet, vocht, vitamines en mineralen.

Ik beperk me -omdat dit artikel over bloedsuiker gaat- tot essentiële vetten. Veel mensen denken namelijk dat vet eten, vet wórden betekent. Toch hebben onze stofwisselingsstoornissen niet veel te maken met voedingsvetten, maar alles met koolhydraten. Hetzelfde geldt voor cholesterol: het is niet de cholesterolrijke voeding die de cholesterolspiegel bepaalt. Ons lichaam heeft een voorkeur voor vet als brandstof, maar niet alle vetten zijn hetzelfde.

Ons lichaam floreert op vetrijke en koolhydraatarme voeding

Koolhydraten, van natuurlijke fruitsuikers (fructose) tot bewerkte koolhydraten (bagels, brood en broodjes)- worden als gezond beschouwd, zoals bruine rijst en volkoren boord. Maar -als je ze tientallen jaren achter elkaar eet- veroorzaken ze ADHD, chronische hoofdpijn en Alzheimer en andere soorten van dementie. Niet voor niets wordt Alzheimer inmiddels aangeduid als diabetes type 3.

Door deze koolhydraten -de voorloper van ontstekingen, die je hart en hersenen bedreigt- te verminderen en de hoeveelheid goede(!) vetten te verhogen, beschermen we onze kostbare organen en voorkomen we jaren van ellende. Het is toch te gek dat we maar voor lief nemen dat we steeds jonger steeds zieker worden, terwijl we er met kleine aanpassingen voor kunnen zorgen dat dat juist niet gebeurt.

Je lichaam is gemaakt voor voeding, niet voor vulling

Met vulling bedoel ik dan producten vol met bewerkte koolhydraten, granen en suikers. Dit soort vulling leidt onherroepelijk tot ziektes en ongemakken. Geef je daarentegen je lichaam wat het nodig heeft, dan word je gezonder en fitter. Dat proces start al bij je eerste gezonde maaltijd en het effect wordt elke maaltijd groter.

Je zult dan wel andere voedingskeuzes moeten maken die passen bij de evolutie, historie en anatomie van de mens.

Nu wil jij natuurlijk weten wat je kunt doen om betere voedingskeuzes te maken

Ik heb een overzichtje voor je samengesteld wat je hierbij gaat helpen.

Happy SelfCare inspiratie in je mailbox
dit veld niet invullen s.v.p.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *