Spring naar inhoud

Stress en Manuele Lymfedrainage

Manuele Lymfedrainage (MLD) is heel effectief bij het activeren van lymfeknopen zodat je lichaam meer afval per etmaal kan verwerken, of het omleiden van lymfestroom. Het effect wat ik met MLD-behandeling behaal bij cliënten die -naar eigen zeggen- gek worden van de onrust in hun hoofd, is steeds weer een diamant aan mijn kroon. Vrouwen die in hun vroeg(st)e jeugd, of daarna, mentale trauma's hebben opgelopen, en daar -bewust of onbewust- hun hele manier van leven er zo op aangepast hebben, dat ze het niet eens merkt dat 'er iets speelt'.

Je lichaam registreert het gevoel van onveiligheid echter feilloos. Denk alleen maar aan een bepaald moment dat je in het donker op straat loopt en je voelt je gevolgd door een vreemde... Je hartslag stijgt, je bent hyperalert op elke beweging, je bloeddruk stijgt, je hartslag ook en je gaat anders ademhalen. Allemaal zaken die je lichaam inricht om direct te kunnen handelen als je voor de keuze komt te staan; vechten of vluchten. Iemand die constant in zo'n staat van alertheid leeft, heeft dit doorlopend.

Dat levert -iedere dag de hele dag- veel stress op en is bijzonder slecht voor de gezondheid. Aanhoudende stress vergiftigt het lichaam en schaadt je gezondheid. Dit werkt een leven lang door, en als je deze vorm van stress hebt, beleeft je lichaam -vaak zonder dat je het zelf weet-, doorlopend overlevingsstress. Sommige mensen beseffen dat niet omdat ze de reden van het trauma vergeten zijn. De ervaring was of veel te vroeg in het leven, of te stressvol om -in therapie- te herbeleven.

Het gevolg is een vicieuze cirkel van dag in dag uit grenzen bewaken, of verleggen omdat jouw grenzen waarbinnen jij je comfortabel voelt, je niet duidelijk zijn. Daardoor herstel je 's nachts niet goed, omdat je lichaam en brein 's nachts verwerken wat je jezelf overdag hebt aangedaan. Mind you; zonder het te weten, en zonder dat de buitenwereld er iets van merkt.

Onze maatschappij die sneller en drukker wordt, kan ook andere -extra- stressoren opleveren, zoals gepest worden, verwaarlozing, (kinder)mishandeling, een overlijden van een innig geliefde, armoede of een (v)echtscheiding. Als grote stress bij kinderen in hun eerste 1000 dagen (van -9 maanden tot 2 jaar) ontstaat en daarna chronisch wordt, heet dit "Early Life Stress". Dit soort stress heeft een trauma als oorzaak, er bestaan ook andere vormen van stress die we onszelf dagelijks aandoen.

Stress en je lichaam = Cortisol

Op momenten van stress maakt je lichaan het hormoon cortisol aan. Het wordt ook wel stresshormoon genoemd omdat het je lichaam in staat van alertheid brengt, wanneer dat nodig is. Súperhandig! In de oertijd van levensbelang, als je oog in oog stond met een beer en moest beslissen of je zou vluchten of vechten.

Tegenwoordig is cortisol vooral handig als je bijvoorbeeld een deadline of examen moet halen. Samen met melatonine (voor balans in alle activiteiten in ons lichaam) en insuline (balans in bloedsuikerspiegel) is cortisol verantwoordelijk voor onze gezondheidsbalans. Door de vele dagelijkse stressfactoren is cortisol wel het meest verstoorde hormoon dat we hebben. Dat startte al ten tijde van de uitvinding van kunstlicht, waardoor we ons oerritme onomkeerbaar verstoorden. De hedendaagse stressfactoren die we er bovenop stapelen, maken dit natuurlijk niet beter.

Onze verre voorouders moesten bij het opkomen van de zon alert zijn voor de gevaren in de natuur, dit is dan ook het natuurlijke piekmoment van cortisol. In een gezond lichaam is dit nog steeds zo. In de ochtend wordt veel cortisol aangemaakt, dat blijft door de dag heen gelijk, en ’s avonds bij het ondergaan van de zon neemt de aanmaak af. Tussen 12 en 2 uur 's nachts is het niveau het laagst. Tegenwoordig kennen wij geen langzame afbouw meer omdat wij niet meer met natuurlijke dag- en nachtritmes leven. Sommigen van ons werken zelfs 's nachts. Wordt het donker, dan gaan de lichten aan (inclusief tv, telefoon, etc). Dit zorgt voor een overproductie van cortisol en dat leidt weer tot: óf ongevoeligheid voor cortisol, óf je maakt structureel te weinig aan omdat door een langdurige overproductie, je bijnier(en) zijn scherpte verliest en je lichaam niet meer op stress reageert zoals het hoort.

Waar is cortisol goed voor?

Dankzij de aanmaak van cortisol kunnen wij omgaan met stress/gevaar. De omgevingsfactoren zijn nogal veranderd sinds we jager-verzamelaars waren, wat ervoor zorgt dat we steeds vaker gestrest zijn; je bent te laat, je hebt een vergadering met 'belangrijke personen', je staat in een file, je lijdt onder psychische of lichamelijke mishandeling en ga zo maar door. Bij elke stressmoment redt cortisol je, het:

  • stimuleert activiteit 
  • beschermt je lichaam tegen stress
  • verhoogt je weerstand tegen infecties 
  • maakt energie vrij en verhoogt de opname van suiker in het bloed
  • stuwt het bloed naar je hoofd, bekken, schouders en heupen
  • verbetert je spijsvertering, waardoor voedingsstoffen beter opgenomen worden
  • remt ontstekingen
  • vermindert allergieën 

Kijk, cortisol is goed, op het moment dat je het écht nodig hebt. Daarna moet het weer afnemen. Maakt je lichaam steeds te veel cortisol aan, dan word je daar langzaam maar zeker ziek van. Een chronisch hoog cortisolniveau kun je herkennen aan:

  • hoofdpijn 
  • onrustig slapen 
  • vermoeidheid
  • depressie/angst
  • problemen met je concentratie en geheugen
  • insulineresistentie of Diabetes type 2
  • drang naar koolhydraten en suikers
  • vetopslag op je buik 
  • overgewicht
  • spierverlies
  • osteoperose
  • wondjes die slecht genezen

Laag cortisol, cortisolresistentie en bijnieruitputting

"Bijnieruitputting", "burn-out", "chronische vermoeidheid" en "stress" zijn inmiddels dagelijkse taalgebruik. Scholieren hebben al een burn-out! Vaak is dit het gevolg van een chronisch cortisoltekort. Je lichaam geeft aan dat je echt veel te ver bent gegaan. Naast allerlei lichamelijke klachten, komen ook psychische klachten. Denk hierbij aan depressieve gevoelens, lusteloosheid, ongevoeligheid, gebrek aan motivatie, negativiteit en geïrriteerdheid. Lichamelijk zijn er nogal wat klachten bij een te laag cortisol:

  • anorexia
  • hoofdpijn
  • winig tot geen eetluks
  • weinig tot geen zin in seks
  • lage lichaamstemperatuur
  • laag bloedglucosegehalte
  • spierzwakte
  • snel infecties
  • auto-immuniteit
  • plotselinge bloeddrukdalingen
  • osteoperose
  • PMS
  • allergieën
  • huidziekten zoals eczeem en psoriasis
  • algehele zwakte / vermoeidheid
  • maag/darmklachten/misselijkheid 
  • depressie 
  • drang naar koolhydraten/suikers
  • spierzwakte
  • haaruitval
  • concentratieproblemen
  • aankomen of juist afvallen

Herken je jezelf hierin? Neem direct de regie!

Je hebt dringend een leefstijlinterventie nodig. Ga zelf aan de slag gaan met je voeding, je mindset en beweging. Kies voor eerlijke, onbewerkte voeding. Te vaak junkfood, en gebruik van voeding(smiddelen) uit pakjes en zakjes, bezorgt je lichaam alleen nog maar meer stress. Ga lekker wandelen in de buitenlucht, of ga naar de sportschool. Let er dan wel op dat je jezelf niet uitput! Lukt het je op die manier niet; zoek dan hulp om de juiste supplementen voor je te vinden. Die kunnen je kunnen ondersteunen bij een disbalans.

En wat draagt Manuele Lymfedrainage hier aan bij?

De omschakeling binnen het vegetatieve zenuwstelsel (waar we geen controle over hebben) van orthosympatisch (actie) naar parasympatisch (rust), leidt tot meer balans in het hormonale stelsel (cortisol/adrenaline), in de spijsverteringsprocessen (maag-/darmstelsel), in het spierstelsel (spierpijn, verkramping, hoge spierspanning), en brengt rust in het 'brein' (hoofdpijn, onrust, slapeloosheid). Door activering van de parasympaticus (het rustgevende deel van het zenuwstelsel) kan het lichaam zich ontspannen en nieuwe krachten opdoen.

Manuele Lymfedrainage (MLD) is een súperzachte massagevorm die op het hele lichaam is toe te passen, met als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnatie op te heffen, (daardoor) de immuniteit te verhogen, de stress te verlagen en het hormoonstelsel te optimaliseren. De waterhuishouding van het lichaam wordt direct beïnvloed door stimulatie van het lymfsysteem en indirect door het verhoogde stressniveau in het lichaam te dempen.

Omdat de massage zo subtiel is, kan het door activering van de parasympathicus, intense ontspanning brengen. MLD kan het evenwicht tussen de orthosympaticus (actie) en de parasympathicus (rust) herstellen en biedt daarmee een sterkwerkend alternatief bij het herstel van oververmoeidheid of burn-out. Het is een prachtige techniek, waarmee verrassende resultaten zijn te behalen.

Hoe gaat een MLD behandeling in zijn werk?

Bij deze methode wordt ritmisch met heel zachte pomp-, zuig- en schuifbewegingen, in de stroomrichting van het lymfestelsel, druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen. Het ritme komt overeen met het openen en sluiten van de kleppen in de lymfbanen en in de haarvaatjes (capillairen), om al het 'overtollige' vocht goed af te voeren. De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, heeft plaats bij een aangename temperatuur en in een ontspannen sfeer. Bovendien bevordert MLD de groei van nieuwe lymfevaatjes én voorkomt het complicaties bij littekenvorming.

Wat onderscheidt MLD van andere lymfedrainage?

MLD is de zachte, niet-invasieve techniek die het lymfatische systeem voorzichtig herstelt. We starten een behandeling altijd met de lymfeklieren en lymfevaten in de hals en nek en de verbinding van de grote lymfekanalen onder de beide sleutelbeenderen. Dr. Vodder, die MLD heeft ontwikkeld, noemt dit “het ontruimen van de lymfeklieren tot aan het eindpunt”.

MLD is zo effectief omdat het gebruik maakt van de juiste specialistische techniek en houdt rekening met de specifieke behoefte en pathologie van de cliënt op de tafel. We passen de lengte van individuele therapiesessies daarop aan. In vergelijking met andere vormen van massage zijn MLD-sessies ongewoon lang. Een normale MLD-sessie duurt 30 tot 60 minuten. Bij acute klachten is het advies 3 tot 4 behandelingen in de eerste twee weken, daarna volstaat een (twee)maandelijkse herhaling.

Zoek je eerst meer informatie?

https://happyhealthcare.nl/manuele-lymfedrainage/

Heb je vragen over je (borst)gezondheid? Ook dan kun je bij Happy Healthcare terecht en krijg je tips over wat je zelf kunt doen om je conditie te verbeteren.

Marielle van Tienen

Specialist Borstgezondheid, Hormoon- en Overgangscoach, Therapeut Manuele Lymfedrainage, Lichaamsthermograaf en Orthomoleculair Voedingscoach

Je kunt bij mij terecht voor borst- en lichaamsonderzoek met thermografie, manuele lymfedrainage en hulp bij leefstijlverandering om je (borst)gezondheid te vergroten. Ook voor hulp na oncologische (borst)gezondheidsklachten.

Ik ben paramedisch HBO geschoold en ik heb jarenlange ervaring in de begeleiding van cliënten. Ik kijk holistisch en ik verdiep me doorlopend verder op het gebied van voeding, leefstijl, coaching, hormonen en de andere belangrijke gebieden die zorgen voor onze mentale, emotionele en fysieke gezondheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Start chat
1
Waar kan ik je bij helpen?