Spring naar inhoud

Selenium

Selenium is een essentieel mineraal, wat betekent dat je het via je voeding moet binnenkrijgen. Het is een krachtige antioxidant, waardoor je er maar kleine hoeveelheden van nodig hebt. Het speelt een hoofdrol in belangrijke lichaamsprocessen zoals de stofwisseling en de schildklierfunctie.

 

  • Selenium is een krachtige antioxidant die oxidatieve stress bestrijdt en bijdraagt aan de bescherming van het lichaam tegen schade door oxidatieve stress.
  • Een hogere bloedwaarde van selenium kan bescherming bieden tegen bepaalde vormen van kanker, terwijl suppletie met selenium de levenskwaliteit kan verbeteren bij mensen die bestralingstherapie ondergaan.
  • Selenium kan bijdragen aan een gezond hart door oxidatieve stress te beperken en het risico op coronaire hartziekte te verlagen.
  • Selenium kan mentale achteruitgang helpen voorkomen en geheugenverlies tegengaan bij mensen met alzheimer.
  • Selenium kan de schildklier beschermen tegen oxidatieve stress en het is ook nodig voor de productie van schildklierhormoon.
  • Selenium is van cruciaal belang voor de gezondheid en de juiste werking van het immuunsysteem. Een hoger seleniumgehalte kan het immuunsysteem stimuleren bij mensen met HIV, griep, tuberculose en hepatitis C.
  • Selenium kan goed werken bij mensen met astma vanwege het vermogen om ontstekingen te remmen, maar er is nog wel meer onderzoek nodig.

Voedingsmiddelen met veel selenium zijn onder andere zeevoeding, noten en paddenstoelen. Het is belangrijk om te variëren met seleniumbevattende voedingsmiddelen omdat het gehalte kan variëren al naar gelang de omstandigheden . 

Wat un je dan het beste eten?

  • Paranoten: 137% van de ADH in één noot (5 gram)
  • Heilbot: 106% van de ADH in 160 gram
  • Tonijn: 77% van de ADH in 85 gram
  • Oesters: 77% van de ADH in 85 gram
  • Zonnebloempitten: 63% van de ADH in 56 gram
  • Shiitake paddenstoelen: 51% van de ADH in 145 gram
  • Kip: 50% van de ADH in 140 gram
  • Eieren: 44% van de ADH in 2 grote eieren (100 gram)
  • Sardines: 36% van de ADH in 4 sardines (48 gram)

Je kunt er beter niet teveel van eten
Net als met alle voedingsmiddelen geldt ook hier; een te grote dosis werkt als een gif en kan zelfs dodelijk zijn. Hoewel een seleniumvergiftiging zeldzaam is, is  Hoewel seleniumvergiftiging zeldzaam is, kan overconsumptie van dit mineraal via de voeding of supplementen aanleiding geven tot gevaarlijke bijwerkingen. Het is belangrijk om je te houden aan de aanbevolen hoeveelheid van ongeveer 55 mcg per dag en nooit de aanvaardbare bovenste grens van 400 mcg per dag te overschrijden. Tekenen van seleniumvergiftiging zijn:

  • Haarverlies
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Blozen, roodheid in het gezicht
  • Beven
  • Spierpijn

In ernstige gevallen van acute seleniumvergiftiging kunnen ernstige darmproblemen en neurologische symptomen optreden. Een vergifiging kan tevens leiden tot hartaanvallen, nierfalen en overlijden.

Conclusie
Selenium is een krachtig werkend mineraal dat essentieel is voor de juiste werking van het lichaam. Om te beginnen speelt het een cruciale rol in de stofwisseling en de schildklierfunctie. Ook draagt het bij aan de bescherming van het lichaam tegen schade door oxidatieve stress. Selenium is kan daarnaast ook het immuunsysteem stimuleren, de leeftijdsgerelateerde mentale achteruitgang afremmen en zelfs het risico op hartziekte verlagen. Dit micronutriënt kan in allerlei levensmiddelen worden gevonden, van oesters tot paddenstoelen. Om een goede gezondheid te waarborgen kan het goed zijn om meer seleniumrijke voeding aan je dieet toe te voegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *