Spring naar inhoud

Powerwalk: wat trek je aan als het ijskoud is?

Powerwalking in een kraakhelder winterrivierenlandschap is een fantastische belevenis.

Hiervoor hoef je jezelf niet op extra kosten te jagen. Het leuke van Powerwalking is nou juist dat iedereen thuis al een goede uitrusting heeft (normale sportschoenen en een goede set kleding).
Het is wel handig vóór je start even stil te staan bij het volgende.

Aan je normale wandelschoenen en een goede set kleding heb je voldoende in de winter. Alleen als het écht flink vriest, is dat toch een ander verhaal…

Voorkom verrassingen

’s Winters powerwalken vergt meer van je lichaam en je uithoudingsvermogen en de uitrusting is tóch anders dan in de zomer. Met vérgevorderde deelnemers powerwalken we 's winters niet meer dan 2 uur en met de beginners en normaal gevorderden ongeveer 1 uur. De techniek in de winter is ook anders dan in de zomer; in de winter lopen we meer dóór, in de lente, zomer en herfst voeren we meer oefeningen uit, vooral diegenen die uitleg vergen en het tempo drukken. Vriest het of ligt er sneeuw, dan starten we in principe gewoon. Tenzij er ijs op de stoepen en secundaire wegen ligt, dan is het valgevaar te groot en blazen we een les af.

Powerwalkkleding in de winter

Het is absoluut niet nodig om een aparte winteruitrusting aan te schaffen. In principe kan je de kledingstukken gebruiken die je ook ’s zomers aantrekt. Denk vooral in laagjes! Draag verschillende laagjes over elkaar heen, minimaal twee, vaak drie en als het erg koud is misschien wel vier. Dit geeft je de gelegenheid onderweg wat uit te trekken als het je te warm wordt. Start liever met teveel dan te weinig; voorkom dat je het te koud (of te warm) krijgt.

Let goed op dat je je ruim kunt bewegen in je kleding. Powerwalklessen bestaan uit stevig doorwandelen en spierversterkende oefeningen voor je hele lichaam.

Je romp

Het is ontzettend belangrijk om je romp warm te houden. Daardoor is de onderlaag misschien wel de belangrijkste laag, omdat die zorgt voor het afvoeren van transpiratievocht om daarmee het lichaam droog en warm houden. Denk dan aan een acryl of nylon hemdje met daaroverheen een ondershirt met lange mouwen. De eerste laag moet goed aansluiten op het lichaam, zonder te knellen. Katoen is ongeschikt omdat  katoen vocht vasthoudt. Eenmaal vochtig wordt het niet meer droog en zorgt het ervoor dat je het koud krijgt. Materialen als polyester of polypropyleen houden weinig of geen vocht vast en zijn daarom wél geschikt als eerste laag. Wol is ook zeer geschikt: het kan veel vocht opnemen en blijft zelfs in natte toestand goed isoleren.

Dan komen we aan de tussenlaag. Polyester fleece is geweldig geschikt als tussenlaag. Het voert vocht verder af naar buiten en houdt tegelijkertijd een lekker veel lucht tussen de vezels vast die voor warmte-isolatie zorgt. Deze laag mag iets ruimer vallen omdat dan meer lucht vastgehouden wordt. Te ruim (slobberen) werkt contraproductief. Kijk goed rond, je hoeft geen dure fleece aan te schaffen, goede goedkope fleece kun je soms ook bij Zeeman, Lidl, Aldi of Action kopen. Let er op dat het zowel bij de manchetten als de hals goed afgesloten kan worden. Een vest is ideaal: eenvoudig open- of dichtritsen als de omstandigheden dat verlangen.

De buitenlaag moet -zeker in de winter- winddicht zijn, om te voorkomen dat warme lucht onder die laag afkoelt. Het liefst ‘ademend waterdicht’ (de waterdamp kan van binnen wel naar buiten, maar andersom niet). Een ademende regenjas komt ook in andere seizoenen van pas.

Wanneer de temperatuur serieus onder het vriespunt zakt en er valt neerslag, is dat geen regen maar sneeuw. Je kunt in dat geval ook kiezen voor een gevoerde softshell. Die is winddicht, sluit beter aan op het lichaam en houdt probleemloos smeltende sneeuw tegen.

 

 

De onderlaag en de tussenlaag zou je bij extreme kou kunnen dubbelen. 

Je benen

Je benen zijn veel in beweging en worden daardoor minder snel koud.  Toch is een onderlaag ook hier belangrijk, maar dan met name voor het warmhouden. Hier beginnen we dus met een een polyester of fleece thermo-legging  of een polyester of wollen lange onderbroek. Het is fijn als de onderlaag goed aansluit op het lichaam, zonder te knellen. Een flodderbroek loopt niet fijn.

Over je onderlaag draag je een buitenbroek, van polyester of andere rekbare stof. Dit zorgt ervoor dat je stevig door kunt stappen en tegelijkertijd je beenoefeningen kunt uitvoeren. Bewegingsvrijheid is key hier. Regent of sneeuwt het, dan is een absorberende broek ontzettend vervelend; je krijgt hetkoud en je broek wordt waar of gaat slobberen. In dat geval is een polyester (trainings)broek fijner.

 

De onderlaag en de tussenlaag zou je bij extreme kou kunnen dubbelen. 

De rest

De temperatuur van je handen is van grote invloed op je Powerwalkplezier en goede handschoenen zijn daarom onmisbaar. Een goede handschoen is winddicht, waterdicht en moet transpiratievocht af kunnen voeren. Bij voorkeur kunststof of fleece dus weer. Een want is warmer dan een handschoen maar biedt minder grip omdat je alle vingers niet meer goed kunt gebruiken. Zorg er tot slot voor dat de handschoenen of wanten nooit te strak zitten want dan wordt de bloedsomloop afgekneld wat alsnog koude handen geeft.

Wandelsokken in de winter

Ik mag dan een fan zijn van blootsvoets (in mijn schoenen) lopen - waarbij ik nóóit koude voeten of enkels heb -, de meesten houden het op sokken in de schoenen. Let dan op dat de schoenen in de lengte en in de breedte voldoende ruimte bieden aan zo’n (dikkere) sok, anders gaat de boel knellen, vermindert de bloedsomloop en worden je voeten júíst koud. Te wárme sokken zijn ook niet de bedoeling want voor dat je er erg in hebt loop je te zweten in je schoenen. Echt warme sokken hebben eigenlijk alleen een meerwaarde als je langdurig stilstaat en dát gebeurt nou weer net níet bij Powerwalk.

Wandelschoenen in de winter

De meeste Powerwalkongevallen in de winter zijn het gevolg van glijpartijen. Omdat wij het gevaarlijk vinden te Powerwalken als oude sneeuw verandert in ijs, vertrekken we dan niet. Hierover krijg je altijd bericht. We lopen met alle weersomstandigheden, behalve gladheid op stoepen en secundaire wegen en bij onweer.

Áls je nou toch op eigen houtje wilt lopen met ijs op je pad; denk dan aan anti-slip hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld die rubberen zooltjes met metalen pinnetjes/spikes aan de onderkant die je om je schoen kan spannen.

Bij Powerwalk loop je eigenlijk zelden blootshoofds. Een kleppet is ’s zomers en ’s winters handig omdat het de regen en de zon uit je ogen houdt. Dat scheelt ook weer een (altijd van je neus af glijdende) zonnebril. Daarbij kan het prima samen met een fleece of van acryl of wol gebreide muts of een hoofdband. Draag je graag een capuchon bij regen of guur weer, dan kan je die daar weer overeen.

Een dunne, korte sjaal voor de nek is fijn bij gure wind. Beter dan een coltrui.

Ja, ik meld me aan
dit veld niet invullen s.v.p.


1 gedachte over “Powerwalk: wat trek je aan als het ijskoud is?

  1. Pingback: Wanneer Powerwalken we?  -

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *