Spring naar inhoud

Suikergriep

Vol goede moed ben je begonnen met je ‘schone leefstijl’. Je hebt alle recepten uitgezocht, je kasten ontdaan van ‘bewerkt voedsel’, je kasten en koelkast gevuld met nieuwe producten en je gaat ervoor! Iedereen belooft je bergen energie, dus kom maar op!

Alleen, is die energie bij jou ver te zeken, je hebt last van hoofdpijn en concentratieverlies, je bent misselijkheid, vermoeid en je raakt van het minste of geringste geïrriteerd! Dit verschijnsel is bekend en heeft de naam “low carb flu” gekregen. De Suikergriep.

Voor veel mensen verloopt de overgang naar een schone leefstijl niet vlekkeloos. Je lichaam heeft tijd nodig zich aan te passen. Het is al zo lang gewend aan ‘overleven’ dat het vergeten is te reageren op gezonde voedingsmiddelen.

Natriumtekort

Als je een koolhydraatrijk voedingspatroon gewend bent (brood, muesli, pasta, aardappelen, rijst en koek), zul je merken dat merken dat je lichaam met je nieuwe voedingspatroon makkelijk meer vocht uitstoot, je gaat vaker naar het toilet. Koolhydraten houden namelijk vocht vast. In dit vocht zit ook natrium, een belangrijk elektrolyt in het lichaam dat zorgt voor de vochtbalans van je lichaam. Het regelt je bloeddruk en de prikkeloverdracht in spier- en zenuwcellen. Als hier een tekort van ontstaat kun je last krijgen van “griepachtige” klachten. Deze zijn in een aantal dagen over.

Je kunt je klachten verminderen door:

  • Iedere ochtend een groot glas lauw water met een snufje Zee- of Himalaya zout te drinken. Vind je dit vies, voeg er dan een beetje citroensap aan toe.
  • Drink ook eens kokoswater. Desnoods verdund met lauw water. Het wordt vaak als sportdrank gebruikt om de vochtbalans te herstellen en stimuleert bovendien de vetverbranding. 2 vliegen in 1 klap dus!
  • Trek eens een goede bouillon uit botten. Botten in een pan, ruim water erbij en een eetlepel zout (Himalaya of Zeezout) en 24 (kip) tot 72 uur (rund) laten trekken op plm 90-95 graden Celcius. Dit helpt ook bij de spijsvertering.

Van suiker- naar vetverbranding

Het kan ook dat je lichaam moeite heeft met de omschakeling naar vetverbranding. Een gezond lichaam switcht eenvoudig tussen suiker- en vetverbranding. Zo zijn wij ingericht. In tijden van voldoende voeding verbrandt het eerst suikers (koolhydraten), het teveel wordt opgeslagen als vet(reserve). In tijden van schaarste verbrandt het lijf deze vetreserves weer voor energie. Dit heet metabole flexibiliteit. Omdat wij altijd in overvloed leven, verliest ons lichaam deze flexibiliteit.

Waarom? Omdat het voor je lichaam eenvoudiger is suikers om te zetten in energie. Pas als de glucosevoorraad op is, wordt de vetreserve aangesproken. Je zult tijdens deze overgang merken dat je je moe of zelfs uitgeput voelt en merken dat sporten ook minder gaat.

Stop alsjeblieft niet met bewegen!! In de energiefabriekjes (mitochondriën) van de (spier)cellen wordt je vet verbrand en die hebben hiervoor zuurstof nodig. Hoe meer mitochondriën en zuurstof aanwezig zijn in je lichaam, hoe beter de vetverbranding verloopt.

Dit kun je zelf stimuleren door:

  • Nuchter te bewegen. Bewegen voordat je gegeten hebt stimuleert je vetverbranding, stabiliseert je bloedsuikerspiegel en verbetert je concentratievermogen. Een stevige wandeling (powerwalk) zorgt al voor aanmaak van nieuwe mitochondriën. Lopend naar de supermarkt voor de boodschappen in plaats van met de auto of s’ochtends de hond flink uitlaten voor je ontbijt versnelt je vetverbranding. Minimaal een half uur en als je een uur beweegt voor je ontbijt werkt dit proces de hele dag door!
  • Intermittend fasting. Tijdelijk vasten, maximaal 3 eetmomenten per dag (dus ook geen tussendoortjes!) helpt je lichaam vet te verbranden. Je kunt ook je eerste maaltijd zo lang mogelijk proberen uit te stellen of zelfs over slaan. Je laat je lichaam dan ‘denken’ dat je met ‘schaarste’ te maken hebt en train je jouw metabole flexibiliteit. Het is dan wel de bedoeling dat je voldoende voedingsmiddelen voor één dag in die overgebleven maaltijden verwerkt, anders kom je om van de honger en hol je je lichaam uit.

Luister naar je lichaam! Het kan zijn dat jij wat langer tijd nodig hebt je aan te passen. Het kan soms wel een aantal weken duren voordat je lichaam gewend is aan je nieuwe leefstijl.

Als je na een aantal weken nog steeds klachten hebt, kan dat ook aan een aantal andere factoren liggen. Je immuunsysteem kan constant actief zijn of er is een tekort aan een bepaald nutriënt (of meer nutriënten) of een ander fysiologisch proces in je lichaam verloopt niet goed. Neem dan contact op met een deskundige.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *