Spring naar inhoud

Keukenkastjes

Als ik het heb over "het nieuwe eten", dan bedoel ik schoon en onbewerkt. En dit is meteen waarom je nieuwe leefstijl zo eenvoudig is in te passen in je bestaande leefstijl. Géén calorieën tellen, géén dieetdagboeken bijhouden, géén porties afmeten en géén punten tellen. Alleen maar bewust je voedingsmiddelen kopen.

Boodschappen doen wordt jagen en verzamelen

Bij het boodschappen doen vraag je je af of wat je kiest schoon en onbewerkt is. En als je twijfelt; bedenk dan of je verre voorouders het gegeten zouden hebben. Heeft het gelopen, gevlogen of gezwommen? Hing het aan bomen en struiken? Groeide het in de grond en is het rauw niet giftig? Nou, dan ben je er eigenlijk al. Dat is wel héél eenvoudig hè? Eten zoals de oma van je oma deed... vóórdat anderen (lees: voedselproducenten) zich gingen bemoeien met wat voor een producten in de winkel en op de markt kwamen.

Biologisch of niet

Of je ervoor kiest zoveel mogelijk biologisch te eten, is volkomen aan jezelf. Er 'moet' namelijk erg weinig in een 'gezonde leefstijl'. Op enig moment merkte ik wel dat ik wel de behoefte kreeg om meer biologische producten te verzamelen. Ook vind ik het belangrijk (voor mijn omega-3 niveau) dat mijn vlees van grasgevoerde dieren komt (rund, schaap, kip). Is een dier op graanproducten grootgebracht, zoals de meeste dieren die in een stal opgroeien, is het omega-6 niveau in het vlees veel te hoog.

Probeer uit waar jij je goed bij voelt

Probeer steeds nieuwe producten, zorg voor afwisseling en bedenk; je MAG alles eten, je WILT het alleen niet meer.

En eet je eens iets uit je 'oude leefstijl'? Dat kan heus wel een keer, als het merendeel van je menu maar 'nieuwe leefstijl' is. Die bekende 80/20 regel, je kent hem wel. In praktijk betekent het dat je van de 21 maaltijden per week, er 3 of 4 kunt smokkelen, kúnt, niet moet. Don't Beat yourself up! Stress doet je lichaam meer kwaad dan slechte voeding ooit kan doen.

En als je besluit dat je het roer omgooit; dan hoort daar óók bij dat je je eigen aandeel in je 'oude leefstijl' onder de loep neemt. En waar kun je je 'oude leefstijl' nou beter uit opmaken, dan de inhoud van de keukenkastjes, de voorraadkast, de koelkast en vrieskist?

aanrecht happy healthcare
keukenkast happy healthcare

Je verzamelt vaak van alles. Makkelijke kruidenmixen, potten broodbeleg, kant en klare sauzen, bloem, pasta, blikjes groenten en nog veel meer! Er zijn heel veel producten die je eenvoudig kunt vervangen door andere producten die volgens mij gezonder zijn. Zo min mogelijk bewerkt en zonder rare toevoegingen.

Gooi voeding van lage kwaliteit direct weg

Haal elk kastje en laatje leeg en stal de inhoud uit op je aanrecht. Pak je leesbril erbij - om de ingrediëntenlijsten te kunnen ontcijferen - en bepaal van elk product apart of je vroege voorouders het gegeten zouden hebben (vloog het, liep het etc...).  Bestaat uit uit twee of meer ingrediënten, of zit er een ingrediënt in wat je niet herkent (rare naam, e-nummers), gooi het dan weg. En ga niet af op wat er op het etiket alleen wordt aanbevolen; biologische meuk is ook gewoon meuk!

Pak een paar boodschappentassen en vul die met brood, rijst, pasta, koekjes, crackers, vla, ijs, pizza, muesli, kunstmatige suikers, conserven (ingeblikt of achter glas),  noedels, junkfood, kruidenmixen, etc. Eigenlijk al het bewerkte voedsel wat je maar kunt vinden. Geef die zak dan aan vrienden, aan de voedselbank, het rode kruis of iets dergelijks. Je maakt er mensen blij mee! Als het jouw drempel maar over gaat, naar buiten toe.

Haal simpele, echte voeding in huis
Ga naar de supermarkt (ja echt) en koop alleen echte en eenvoudige voedingsmiddelen zoals je hierboven gelezen hebt. Bijna alles kun je gewoon vinden in je winkel. TIP trap niet in de supermarktfuik. Aan de 'buitenkant' staat meestal de onbewerkte voeding. In de gangpaden in het midden staat bewerkt voedsel. En kun je iets niet vinden, of alleen maar voor een godsvermogen in kleine porties, ga dan eens online zoeken. Google is your friend! Online zijn aanbieders van prachtige producten te vinden.

Zoek de beste kwaliteit

Als je kiezen kunt, kies dan voor:

  • Biologische verse producten
  • Wilde (gevangen) vis
  • Virgine, koudgeperste en niet bewerkte olie

Eigenlijk heb ik altijd wel deze vervangers voor "normale producten" in huis:

Producten die ik zelf niet meer gebruik Vervangers
Pasta Courgettini van verse courgette
Pindakaas Notenpasta
Suiker rauwe honing of échte stevia (gedroogd)
Aardappelen Zoete aardappelen (de witte met een paarse schil)
Bloem Boekweit-, amandel-, kokos- of kastanjemeel
(Koffie)melk Kokosmelk
Bak en Braad boter Kokosolie (biologisch en extra virgine) en/of ghee (= geklaarde boter)
Maïzena Arrowroot of johannesbroodpitmeel
Chocola Pure chocolade minstens 80%
Snacks zoals chips , nootjes etc Ongebrande ongezouten noten, amandelen (geen pinda’s, dat zijn peulvruchten), groentenchips of zaden-/notencrackers (zelfgemaakt)
Rijst Bloemkoolrijst

Natuurlijk kunnen nog veel meer ingrediënten die in jouw keukenkastjes 'nieuwe stijl' staan, zoals;

  • Allerlei kruiden zoals: paprikapoeder, kaneel, zee- en himalayazout, Italiaanse kruiden, oregano, kurkuma, gember, zwarte peper, nou ja, noem maar op. Zolang er maar één kruid in een potje of zakje zit. Maar liever koop ik het vers en leg ik het in de vriezer.
  • Tonijn uit blik (MSC logo voor een verantwoord visje)
  • Gedroogde vruchten (geen suiker toegevoegd en ongezwaveld)
  • Baking Soda(!) Dat gebruik ik voor veel, en niet alleen voor koken
  • Noten-/zadenkrackers en eier- of appelmuffins heb ik standaard in de vriezer, als ik snackzucht heb, pak ik daar een portie van.
  • Eieren (vrije uitloop), rauw op de aanrecht en gekookt in de koelkast
  • Mayonaise (zelfgemaakt met ei, zout, peter, citroensap/azijn en olie) in de koelkast
  • Pompoen-, pijnboom- en zonnebloempitten, lijnzaad, havermout zilvervliesrijst
  • Olijven
  • Kokosrasp en -vlokken, cacaopoeder

En waar hou je qua eten rekening mee dan?

Groente vult het liefst de helft van je bord. Bij voorkeur rauw, gestoomd of licht gekookt. En dan vooral groene groenten zoals spinazie, boerenkool, of andere groene kolen. Vers en biologisch heeft de voorkeur, maar bevroren groente (zonder toevoegingen, en niet bewerkt) kan ook. Als je uit eten gaat, vraag dan om extra groenten in plaats van aardappeltjes of frietjes of iets dergelijks.

Je hebt per dag niet meer dan 100-150 gram vlees nodig om voldoende eiwit te eten. Wissel rundvlees, kip, kalkoen, varken, eieren of vis, schelp of schaaldieren met elkaar af.

Maximaal 2 porties fruit per dag is meer dan genoeg om de inname van vezels en
micronutriënten te verhogen.

Vergeet goede vetten niet in je maaltijd. Hiervoor kies je kokos-, avocado- en olijfolie, ongezouten noten zoals amandelen, pecannoten, macadamia’s of walnoten.

Ben je fysiek erg actief? Voeg dan zetmeelrijke groente toe zoals de zoete aardappelen.

En als je uit eten gaat?

Koken voor jezelf is de beste manier om gezonde voeding binnen te krijgen. Uit eten gaan vind ik ook erg leuk en ik kan er erg van genieten. Toch is het toch wel een dingetje om te kiezen, tussen al het lekkers wat je op de kaart aangeboden wordt. Lees hier verder voor tips.

Jij bent degene die de voeding in je lichaam stopt en daar betaald je ook nog eens zelf voor. Er is geen reden om moeilijk te doen tegen de bediening, maar bestel wel wat jij lekker vindt en graag wilt eten, op een manier zoals jij dat wilt.

Wil jij een handige checklist om mee te nemen naar de winkel? Die heb ik voor je samengesteld en die kun je bij me aanvragen. Het voordeel is dan meteen dat je op gezette tijden een mailtje krijgt met nieuwe aanvullende informatie over hoe je je "nieuwe leefstijl" het beste vorm kunt geven.

Vraag die handige checklist meteen aan

het nieuwe eten happy healthcare

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *