Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven

Francesc Miralles en Héctor García vertrokken naar Japan om er onderzoek te doen naar Ikigai, het Okinawaanse gedachtengoed rond de reden van het bestaan. Ze onderzochten hoe deze Japanners eten, werken en hoe de sociale omgeving eruit ziet. Vervolgens publiceerden ze er in november 2016 een mooi boek over: Ikigai: Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven.

Waarom Okinawa? Op dit Japanse eiland wonen meer gezonde en actieve honderdjarigen dan waar dan ook ter wereld. Volgens de traditie van Okinawa heeft iedereen een ikigai, een reden van bestaan. Het is één van de geheimen van een lang, te­vreden en gezond leven; zoals de inwoners van Okinawa het leiden. De auteurs interviewden honderden inwoners om te ontdekken wat volgens hen het geheim is voor een optimistisch en gezond leven. Zo is een populaire Japanse uitspraak ‘Hara hachi bu’, wat betekent ‘eet tot je voor tachtig procent vol zit’ – dat is veel gezonder voor je lichaam. Ook behoren ze allen tot een ‘moai’, een informele groep mensen met dezelfde interesses, die altijd voor je klaarstaan en waaraan jij iets kunt toevoegen. En wat ze aanraden: ga nooit met pensioen, maar blijf altijd een doel hebben waarvoor je je bed uitkomt. Dit boek helpt je om je eigen ikigai te vinden en vertelt over de Japanse filosofie die zorgt voor een gezond lichaam, geest en ziel.

Waarom zijn wij hier op aarde?

Waarom zijn wij hier op aarde? Om geld te verdienen, om spullen te verzamelen, om te jagen, om plezier te hebben. Om kinderen te ‘nemen’. Of om het nog wat meer trendy te formuleren, om je zelf te verwezenlijken, om mindful de dag te genieten, om in goede gezondheid heel lang op aarde te blijven. Het is een gechargeerde vertaling van de recente westerse kijk op de dingen. In de laatste decennia zijn we meer en meer de nadruk gaan leggen op het plezieren van het eigen ik. We zijn steeds individualistischer geworden, profileren onszelf ten opzichte van anderen via social media, vinden dat alle dertig kinderen in een klas een volstrekt eigen traject moeten kunnen lopen. Regels en wetten gelden voor anderen, niet voor jou. Obamacare wordt afgeserveerd omdat de haves niet willen delen met de have-nots. Mindfulness is de laatste jaren een buzzwoord. De ondertitel van het boek, ‘het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven’, is er dan ook in het westen aan toegevoegd.

Waartoe zijn wij hier op aarde!

De oorspronkelijke zin luidde waartoe, niet waarom. Waartoé zijn we hier op aarde, geeft een doel aan dat buiten je zelf ligt, dat jouw bijdrage deel uitmaakt van een groter geheel. Precies zo denken Japanners er (nog) steeds over. Niet alleen op Okinawa, maar Japan als geheel. De welvaart en veramerikanisering zet ook de Japanse maatschappij onder druk, maar het lijkt of Japan nog voldoende geankerd is de eeuwenlange good practise waar de groep minstens zo belangrijk is als het individu. Wie toetreedt tot het schoolorkest, neemt genoegen met een tuba, al ging de voorkeur uit naar een klarinet. Het orkest had immers behoefte aan een tuba, en muziek maak je samen. Het schema waarmee ikigai gepositioneerd wordt, is er duidelijk in: we doen bij voorkeur niet alleen waar we van houden, maar helpen ook de wereld vooruit. Passie, missie, roeping en beroep overlappen elkaar in het midden. Dáár vind je je ikigai.

Maar daarmee is het niet klaar! De waarde van de spiegel die door de Okinawanen op sociaal vlak wordt voorgehouden is niet minstens zo belangrijk. Uitsluitend voor jezelf leven is geen leven. Een cadeau geven is even leuk als een cadeau ontvangen. De levenslessen van Kanamori ondersteunen in het onderwijs een balans tussen ik en zij. Japanners gaan dan ook na de pensioengerechtigde leeftijd blijmoedig door met hun werk. Miyazaki doet het, en hij is beslist niet de enige. De behoefte om te blijven bijdragen, om van toegevoegde waarde te zijn en blijven voor de groep is levens-groot. De behoefte is groot, net als het effect op ieders leven groot is.

Wil je meer weten over het geheim voor een lang en gelukkig leven, dan is dit een fijn zelfhulpboek. Vlot geschreven in korte hoofdstukken met in ieder hoofdstuk een duidelijk afgebakend onderwerp. Plenty anekdotes en slimme lijstjes. Op deze manier wordt anti-aging besproken, met als tips: gezond eten, het hebben en onderhouden van sterke sociale banden, een actieve geest behouden, stress bewust beperken en lichamelijk actief blijven.

Deel, volg en like dit bericht:
Email
Pinterest1.1k
Pinterest
Whatsapp
Linkedin

Leave a Reply