Spring naar inhoud

Hoeveel water is goed voor je?

Water is van levensbelang. Hoeveel water per dag moet je drinken om gezond te blijven?

Je weet natuurlijk wel dat voldoende water drinken gezond voor je is. Vocht is belangrijk, het regelt je lichaamstemperatuur, helpt je darmen bij de opname van voedingsstoffen en transporteert voedings- en afvalstoffen door je lichaam. Heel essentieel dus. Niet voor niets bestaat ons lichaam gemiddeld voor meer dan de helft uit vocht.

Door zweten, ademhalen, urine en ontlasting verlies je dagelijks zo’n 2 liter vocht. Om je vochtbalans op peil te houden ken je -als gemiddelde gezonde volwassene- vast het  advies om gemiddeld zo'n 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. De laatste jaren wordt vaker gebruik gemaakt van een formule om -in jouw specifieke geval- uit te rekenen hoeveel water je per dag nodig hebt. Dat is: 0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater.

Wat is voldoende?

Drink je te weinig, dan krijg je last van uitdrogingsverschijnselen en gaat je lichaam over op een soort stressmodus en dat is weer slecht voor je hart en je algehele gezondheid. Te veel water is trouwens ook niet goed, want als je écht extreem veel en snel achter elkaar drinkt, drink je jezelf een watervergiftiging. Gezonde nieren zijn in staat 0,7 tot 1 liter vocht per uur te verwerken.
In Nederland kun je prima water uit de kraan drinken, dat is ook een stuk goedkoper dan flesjes bronwater of andere soorten speciaal water uit de winkel. In het buitenland is het handig op te passen; niet overal is kraanwater zo goed drinkbaar als thuis.

Wanneer heb je meer water nodig?

Soms heb je veel meer water nodig dan normaal. Als je ziek bent en koorts hebt bijvoorbeeld, is extra water nodig om je lichaamstemperatuur te reguleren. Bij diarree verlies je veel vocht en is het ook gezond dit aan te vullen, liefst met (botten)bouillon, omdat je ook veel zout verliest.
Als je intensief sport, zweet je veel meer en verlies je soms wel tot een liter vocht per uur. Dat moet aangevuld worden.
Kinderen en ouderen drogen eerder uit, al hebben kinderen minder nodig dan volwassenen. Zwangere vrouwen hebben meer vocht nodig en zogende vrouwen al helemaal.

Alcohol, sap en frisdrank is geen water!

Alcohol onttrekt juist vocht aan je lichaam! Pak dus lekker een koel biertje op een zonnig terras, maar een glaasje water erbij is geen overbodige luxe. Frisdrank en sap zijn (extreem) suikerrijk en leidt tot vervetting van de lever, meer buikvet en vetten in het bloed. Factoren die het lichaam minder gevoelig maken voor insuline wat weer kan leiden tot diabetes type 2. Light frisdrank is géén goede vervanger; die staan stijf van de chemische zoetmiddelen die al helemaal vergif voor je lijf zijn. Wil je fruitsap? eet dan een (hele) vrucht.

Of maak je eigen smaakwater!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *