Spring naar inhoud

Happy – Healthy – Hormonen

Hormonen zijn stoffen die signalen tussen cellen (of onderdelen van een cel) overdragen en die door hormoonklieren via de bloedbaan aan bepaalde doelcellen of -organen worden afgegeven. In de ontvangende cel of orgaan vindt dan een reactie plaats die de werking verandert.

In totaal hebben we wel zo'n honderd verschillende hormonen. De bekendste zijn wel de adrenaline (stresshormoon), groeihormoon, melatonine (slaaphormoon) en de geslachtshormonen oestrogeen en testosteron. Zonder hormonen zou je lijf direct vastlopen, omdat je hormonen de cellen in je lichaam boodschappen of opdrachten geven. Ze zijn van invloed op bijna alle processen in je lichaam. Als je in de overgang bent, dan merk je meteen wat een gedoe ze kunnen veroorzaken, opvliegers, gerommel met je menstruatie en stemmingswisselingen. Ik zoom even in op die laatste. Happy High is lekker, daar hoor je bijna geen vrouw over klagen. Helemaal niet als ze daarbij ook nog lekker slaapt. Maar aan Lamlendige Low is het andere uiterste. Je bent jezelf niet meer en je wilt het liefst opgekruld op de bank, onder een dekentje misschien, je dagen doorbrengen.

Laat je lijf daar nou een oplossing voor hebben!

Sommige hormonen staan bekend als happy hormones. Deze zogenaamde blije hormonen of gelukshormonen bevorderen positieve gevoelens en dus een goed humeur.

happy hormones happy healthcare

En als je je eens een tijdje niet zo happy voelt, dan kun je natuurlijk naar de dokter voor een receptje en misschien stuurt die je wel met een synthetisch of bio-identiek (een mooie naam voor net zo'n in elkaar geknutseld) hormoonpreparaat de wereld weer in.

Je kunt óók jezelf een eind op weg helpen en daarmee tegelijk je lijf een enorme dienst bewijzen.

Dit zijn de verschillende happy hormones:

  • Dopamine: speelt een belangrijke rol in het beloningssysteem van je hersenen en wordt onder andere geassocieerd met plezierige sensaties, je leervermogen en geheugen.
  • Serotonine: reguleert je gemoedstoestand en heeft invloed op zaken als slaap, een gezonde eetlust en spijsvertering.
  • Oxytocine: wordt ook wel liefdeshormoon of knuffelhormoon. Belangrijk voor gevoelens van vertrouwen, empathie en verbondenheid.
  • Endorfine: een natuurlijke ‘pijnstiller’ die je lijf aanmaakt in reactie op pijn of stress.

7 hormoonhacks die je geluksgevoel een handje helpen

Wil je de blije hormonen en dus je humeur bewust een oppepper geven? Kijk hieronder dan eens of er een manier bestaat waarmee jij je lijf met plezier een positieve boost kunt geven.

1. Ga naar buiten

Zonlicht heeft een positief effect op de hoeveelheid endorfine en serotonine; je laadt er als het ware van op. Breng dus voldoende tijd buiten door. Zonder zonnebrand op je lijf en zonder zonnebril. Dat klinkt een beetje gek, maar beide producten remmen de aanmaak van de aanmaak van hormonen. Daarbij, je hoeft niet uren in de on door te brengen om het positieve effect van zonlicht te merken. Ga in je lunchpauze eens een half uurtje een blokje om. Of 's ochtends vroeg, dat kan grote delen van het jaar ook.

2. Beweeg voldoende

Sporten zorgt voor een fit lijf, maar ook voor een gezond brein. Bewegen zorgt voor de aanmaak voor endorfine (een verslavend stofje wat zorgt voor de runner’s high). Al hoef je daar heus niet voor te (kunnen) hardlopen. Niet iedereen is daar immers voor gemaakt. Ook een uurtje stevig doorwandelen (powerwalk of briskwalk) draagt geweldig bij aan je geluksgevoel. Als je regelmatig sport, maak je ook nog eens meer dopamine en serotonine aan.

3. Smile!

Het kan zo simpel zijn! Vaker (glim)lachen kan zorgen voor een beter humeur. Het vermindert angstgevoelens en stress en veroorzaakt een boost van dopamine en endorfine. Soms is lachen dus écht het beste medicijn. En heb je nou niets om te lachten, is je leven echt ruk? Ga dan iets gaat ondernemen waar je wel blij van wordt. Pas tip 1 en 2 eens toe. Zoveel mogelijk, je zult zien dat het al op korte termijn effect heeft.

4. Mediteer

Regelmatig mediteren kan wonderen doen voor je gezondheid en welzijn. Het werkt bijvoorbeeld positief bij slaapproblemen of als je last hebt van stress. Ook je gelukshormonen kunnen erdoor beïnvloed worden. Zo maak je tijdens een meditatie meer dopamine aan en kan het ook een endorfine-boost veroorzaken. En wanneer heb je het meest aan gelukshormonen? 's Ochtends natuurlijk, dan draag je het blijmakende effect de hele dag met je mee!

5. Maak tijd voor romantiek

De leukste manier om je lijf aan te sporen meer oxytocine oftewel het liefdeshormoon aan te maken: de liefde bedrijven, seksen, vrijen. Plezierige aanrakingen en knuffelen geven je hersenen een seintje dat de oxytocinemolen flink aan het werk zet. Ben je single of is je lief eventjes niet in de buurt en heb je toch huidhonger? Geen probleem: knuffelen met je kind, een vriend(in) of ander persoon werkt net zo goed. Of boek een afspraak met een fijne masseur. Niet voor bindweefselmassage, maar voor een liefdevolle (Manuele) Lymfe- of Hauschkamassage.

6. Aai je hond, kat, konijn, rat, paard, etc.

Net als knuffelen met mensen heeft ook een uitgebreide knuffel- of aaisessie met je huisdier een positief effect op je hormonen. Het zorgt voor de aanmaak van oxytocine bij zowel jezelf als bij je huisdier. Jij blij, beessie blij.

7. Luister naar muziek

Zet gerust wat vaker je favoriete playlist op, want muziek kan je stemming behoorlijk verbeteren. Muziek die je blij maakt of op een andere manier raakt, stimuleert namelijk de aanmaak van endorfine.

En als je dan toch vindt dat je hormonen wel een (natuurlijk) zetje kunnen gebruiken, denk dan eens aan Reset Vrouwelijke Balans Een krachtige gecombineerde kuur (30 dagen) met krachtige adaptogenen, kruidenextracten, greens en concentraten, die een directe werking hebben op je vrouwelijke hormonen en je fysieke balans.

Niks bio-identiek, niks synthetisch, maar een natuurlijke reset voor je vrouwelijke hormonale systeem.

Heeft dit artikel je een eindje op weg geholpen en wil je een seintje wanneer ik weer een inspiratiemail verstuur? Op gezette tijden geef ik je aanvullende informatie over hoe je je "nieuwe leefstijl" fijn vorm kunt geven.

Wil je geen inspiratiemail meer missen?
Vraag die dan meteen aan

and remember...

Happy Self Care = Happy Healthcare

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *