Spring naar inhoud

GABA

Gamma-aminoboterzuur (gaba)

Gaba is een neurotransmitters en daarmee een 'boodschapperstof' die communicatie tussen de verschillende neuronen mogelijk maken. In de hersenen is er balans tussen stimulerende en remmende neurotransmitters. Wanneer er teveel overactiviteit in de neuronen ontstaat, zorgt GABA voor de natuurlijke balans door de overactieve neuronen in hun werking te remmen. Het remt de zenuwimpulsen en draagt bij aan een optimaal arousel (=opwinding) niveau. GABA heeft een stressregulerend effect en wordt daarom ook wel benoemd als natuurlijke tranquillizer.

Gamma-aminoboterzuur (GABA) is een niet essentieel aminozuur en de belangrijkste -remmende- neurotransmitter in het centraal zenuwstelsel. Het wordt in de hersenen geproduceerd vanuit glutamaat.

De concentratie neurotransmitters in de hersenen kan worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals niet-passende voedselinname, stress, geneesmiddelen (kalmerings- en slaapmiddelen), alcohol en drugs.

Wij staan met zijn allen flink onder druk. Stress kan leiden tot angst en verlies van concentratie. Ook liggen ziektes op de loer onder invloed van stress. Gaba blokkeert dus stressgerelateerde boodschappen in de hersenen, waardoor ze niet (steeds) met je op de loop gaan.

Symptomen van Gaba-tekort:

  • hoofdpijn
  • prikkelbaarheid
  • hartkloppingen
  • angst
  • geen zin in sex

Goed Gaba-niveau zorgt voor:

  • Beter slapen
  • Goed bij drukke gedachtes
  • Geeft rust bij stress

Bij slechte slapers vindt men 30% minder Gaba
Natuurlijk is de werking van Gaba wetenschappelijk onderzocht en gepubliceerd. Er is nadrukkelijk gekeken naar de relatie tussen Gaba en slapeloosheid. Het Gaba-niveau van goede en slechte slapers is met elkaar vergeleken. De slechte slapers hadden minstens 10 jaar last van slaapproblemen en gebruikten tijdens de periode van het onderzoek geen slaapmedicatie. De uitkomsten van het onderzoek waren opmerkelijk. Slechte slapers hadden maar liefst 30% minder Gaba in hun systeem dan goede slapers.

Je lichaam maakt het zelf aan; hoe kan een tekort dan ontstaan?
Naarmate je ouder wordt produceert je lichaam minder Gaba. Dit natuurlijke proces verklaart mede waardoor je slechter gaat slapen, hoe ouder je wordt. Ook kan de Gaba-receptor functie in je hersenen niet goed meer werkt. Bij een Gaba-tekort kunnen je spieren zich moeilijk ontspannen en blijven gedachtes maar voortrazen; het is het moeilijk de "knop in je hersenen op uit" te zetten.

Hoe verhoog je je Gaba-niveau?
Knuffelen en ander huid-op-huidcontact, is een enorme gaba-productietrigger.

Kalmerende neurotransmitters als serotonine en dopamine helpen ook.

En natuurlijk speelt ook hier voeding een grote rol. Niet voeding/supplementen waar daadwerkelijk Gaba in zit, maar om producten met voorloper glutamaat (let op *niet* de chemische variant MSG of E621!) of een verwante stof. Denk dan aan:

  • Vette vis
  • Broccoli
  • Bananen
  • Amandelen
  • Walnoten
  • Spinazie
  • Volkoren producten
  • Havermout

Wil je persé een supplement gebruiken? Kies dan voor L-glutamine (een voorloper van glutamaat en via glutamaat weer van gaba). Puur glutamaat kan -als het niet goed verwerkt wordt- stapelen en zenuwcellen beschadigen (excitotoxiteit).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *