Spring naar inhoud

omega-3-6-9 vetzuren

Omega vetzuren - het belang van balans

Heb je ze zien staan? Vast wel. Omega-3 toegevoegd aan producten is helemaal van deze tijd. Het verkoopt in ieder geval goed, anders zou het niet zo idioot groot op de verpakking staan.

Toch vind ik het de moeite waard je aandacht te vragen op te passen voor je dit soort artikelen koopt (en eet)! De verpakking schreeuwt wel dat er omega-3 in zit, maar als je de moeite neemt de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel gelezen, dan schaam je je dood dat het überhaupt in de winkel zo aangeprezen mag worden....  Het percentage vis- of lijnzaad- of whatever olie dat de "natuurlijke bron van omega-3" zou zijn komt vaak niet boven de 0,2 of 0,4 procent uit!!

Omega-3 Vissticks van Iglo?!? Van die droge (vetloze = omega-3-loze) witte vis in een in 'plantaardige oliën' voorgebakken vette korst. En daar zit dan wel twéétiende hele procenten geraffineerde(!) visolie in... ! Jawel, 0,2%!! En geraffineerd dus (= ontdaan van alle voedingsmiddelen). En dáárom mag het aanbevolen worden als "Verrijkt met extra Omega-3 en bevat een natuurlijke bron van selenium, hierdoor nog voedzamer". Wat erger is; het spreekt de consument aan en het wordt driftig verkocht!!

De verhouding omega-e en omega-6 zie je al helemaal niet (meer) terug op de verpakking, omdat dat vaak 1:20 en hoger is. Zie je die hoeveelheden 'plantaardige oliën/vetten'? En de hoeveelheden die daarvan in een product zitten? Brrrr.

En wat in een omega-3-smoothie zit?!?! Wel 1,5% chiazaad..... Alle andere  ingrediënten mist ook maar een spoortje omega-3. Wél weer lekker veel (fruit)suiker.. .dat dan weer wel...

Waar ik die wijsheid vandaan haal? Van de ingrediëntenlijst. Je weet wel, die veel te kleine lettertjes op de schreeuwerig felgekleurde verpakking, die je in de sfeerverlichte supermarkt echt helemaal nooit zonder bril kunt lezen. Dáárom zoek ik mijn informatie online.

Moet je kijken wat ik online bij de AH tref en let dan vooral op het percentage visolie in het product. Dat zal bij de collega supermarkten vast niet veel beter zijn...

Wat zijn Omega-3, Omega-6 en Omega-9 vetzuren eigenlijk? Wat is het verschil? Hoeveel heb je er dagelijks van nodig? Waarom komen we (bijna) allemaal Omega-3 tekort? En hoe breng je de vetzuren weer op een gezonde manier in balans?

Wat voor type vetten en oliën zijn er allemaal?

Alles wat leeft en ademt (mensen, dieren en planten) hebben vetten nodig en slaan deze op om ze later om te zetten in energie. Omdat ons lichaam zelf nauwelijks vetzuren kan aanmaken halen we de meeste vetten uit onze voeding

De grofste verdeling is op basis van soorten vetzuren; de verzadigde en onverzadigde vetzuren. De onverzadigde vetzuren kun weer onderverdelen in enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. Elk type vet bevat verschillende soorten vetzuren in een bepaalde verhouding.

En dan zijn daar de omega-verzuren. De onverzadigde vetzuren omega-3 en omega-6 zijn zijn essentiële vetzuren, we kunnen ze niet zelf aanmaken. We halen ze uit voeding. Omega-9 maken we zelf aan.

Omega-3 zit bijvoorbeeld plenty in vette vis, krill, lijnzaad en walnoten. Omega-3 heeft een ontstekingsremmende functie; het repareert de lichaamscellen. En zorgt daardoor dat het risico vermindert op hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, Alzheimer, artritis en andere degeneratieve ziektes. Aan de buitenkant zichtbaar; het helpt het ook tegen vroegtijdige veroudering.

Omega-6 vind je in veel plantaardige oliën. Alleen kokosolie, extra viergine olijfolie en hennepolie zitten vol Omega-3. Omega-6 zorgt juist voor ontstekingsreacties en helpt bij aan het immuunsysteem.

Omega-9 maken we zelf aan en zit óók in bijvoorbeeld olijfolie en avocado’s. Het helpt bij een gezonde celfunctie, bloedsamenstelling en hormoonhuishouding.

EQ Pure Arctic Oil

Waarom is de juiste verhouding tussen omega-3, omega-6 en omega-9 belangrijk?

Je hebt ze alledrie nodig om gezond te blijven. Alléén in de juiste verhouding werken ze optimaal! De ideale verhouding Omega-6/3 is 1:1 (volgens o.a. Simopoulous, 2006), andere menen dat 2:1 of soms -afhankelijk van o.a. leeftijd- nog iets hoger optimaal is (o.a. Yehuda, 2003). Wij eten alleen zó veel omega-6 zo wéinig omega-3 dat de verhouding vaker 20:1 en soms nog hoger is... De wetenschappers zijn het er in ieder geval wél over eens dat dit gezondheidsrisico’s vergroot, zoals een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, kanker, infectieziektes en auto-immuunziektes.

Je merkt dat je balans in omega-vetzuren zoek is, als je lijdt aan: vermoeidheid, vertraagde alertheid, concentratieproblemen, afbrokkelende vingernagels, droog haar, een droge huid, slaapproblemen, allergieën, gewichtstoename, artritis, geheugenstoornissen en depressies. Ondanks dat je omega-9 zelf aanmaakt, wordt dit sterk beïnvloed door de omega-3 en omega-6 verhouding. Een tekort aan omega-3 of omega-6 wordt door je lichaam gecompenseerd door meer omega-9 aan te maken. Dus als je omega-6/3 ratio uit balans raakt, lijdt je omega-9 ratio ook uit balans. Je kunt door middel van een simpele vingerpriktest uitvinden hoe het staat met je omega-3/6 ratio. Neem contact met me op, ik kan je daarbij helpen.

Hoe krijg je alle omega vetzuren snel weer in balans?

Focus je op je omega-6/3 verhouding; als die in balans is volgt omega-9 vanzelf. Het mooiste (en beste) zou zijn als je je omega-6/3 verhouding verbetert door meer omega-e-rijke voeding te eten (en véél minder omega-6-rijke voeding te eten). Vooral dat laatste is belangrijk, óók als je heel veel extra omega-3 superfoods en supplementen inneemt.

Dagelijks visolie innemen is één van de meest effectieve en eenvoudige methodes. Ware het niet dat de meeste vis tegenwoordig zwaar vergiftigd is met kwik, waardoor de meeste soorten visolie niet meer zo gezond zijn. Kies daarom de beste visolie die bestaat. Lees hier over een visolie waar ik zelf enorm over te spreken ben.

Om omega-6 te verlagen vervang je éérst alle plantaardige oliën door extra viergine olijfolie. Die kun je alleen niet gezond verwarmen. Daar kies je schone kokosolie voor. Laat ook de bewerkte producten in de supermarkt achter. Die zitten tjokvol omega-6 vetzuren (plantaardige oliën en de zeer ongezonde transvetten).

Dus; verlaag de inname omega-6 vetzuren en verhoog de hoeveelheid omega-3! Omega-9 volgt dan vanzelf, en zo komen de omega vetzuren alledrie weer in een gezonde balans met elkaar.

eqology visolie

Squaring the curve!

Wil jij niet ook zo lang mogelijk zo gezond mogelijk leven? Dan moet je het anders gaan aanpakken dan je het totnutoe hebt gedaan! Vanaf dat we 40 jaar zijn. lijken we het collectief heel normaal te vinden dat we kwaaltjes gaan krijgen. Kinderen geven we al vanaf dat ze heeeeel jong zijn al medicatie tegen pijntjes of koorts of gedragsproblemen of depressieve klachten. We lijken wel gek!! In feite zeg je daarmee dat je het heel ok vindt om vanaf je vroege jeugd al langzaamaan dood te gaan. In plaats van te leven, ben je een leven lang bezig met dood gaan, steeds een beetje harder.

Door je cellen en daarmee je celverbranding zo optimaal mogelijk te houden, hoef je je geen zorgen te maken over kwaaltjes; die verdwijnen als sneeuw voor de zon of ontwikkelen zich sowieso niet.

Deel, volg en like dit bericht:
Email
Pinterest1.1k
Pinterest
Pinterest
Whatsapp
Linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *