Spring naar inhoud

Burnout van werkstress?

In Management Team stond dit artikel waarin een quote van Carien Karsten me triggerde. "... juist de werklustige types, die het liefst negeren dat ze het rustiger aan moeten doen, krijgen vaker een burn-out. ‘Bevlogenheid in het werk is uiteraard ontzettend belangrijk, maar ook bevlogen mensen krijgen een burn-out. Geef je jezelf niet genoeg hersteltijd dan gaat het beloningscentrum minder functioneren. Het werk geeft minder voldoening en op den duur raak je ook die bevlogenheid kwijt. Je gaat je incapabel, minder creatief en opgebrand voelen. De motivatie verdwijnt volledig."

Voorop gesteld; ik heb Carien hoog zitten, ze heeft mij ruim een decennium geleden begeleid tijdens een burn-out. Ook ik was zo'n bevlogen en werklustig type dat de grip op een gezonde werk-privéverhouding kwijt was. Karsten heeft haar theorie en training ontwikkeld op basis van de relatie werk-privé. Mijn ervaring (tijdens en na mijn burnout) heeft me geleerd dat dat te kort door de bocht is. Het werkt wel, maar niet voor de lange(re) termijn. Als je niet óók aan je basis werkt, hoe je je leven indeelt op basis van mijn vijf pijlers (food, fun, feel, fit en finance), beland je gaandeweg tóch weer in dezelfde modderpoel van burnout. Daarbij; je hoeft geen baan te hebben om flink burnout te raken!

Mogelijke symptomen van een (aanstaande) burnout

  • je merkt dat je last hebt van irritaties en frustraties of je snauwt anderen af
    ondanks dat je voldoende slaapt, word je niet uitgerust wakker
  • je eet en drinkt meer en vaker
  • je hebt minder interesse in anderen
  • je bent vaker ziek of verkouden en vatbaarder voor virussen
  • je schuift activiteiten of ontmoetingen voor je uit en je stelt uit of bedenkt excuses
  • je liefde voor je werk of je andere bezigheden lijkt voorbij, je wordt cynisch
  • je neemt onnodige risico's in het verkeer en je laat je 'opfokken' door medeweggebruikers
    je trekt jezelf terug en je hebt geen zin in dingen die je anders leuk vindt
    je denkt negatief over jezelf of anderen en je komt sneller in conflictensituaties

Stressreductie is ontzettend belangrijk. Uitzoeken wáár jij stress van krijgt ook! Heb je niet zoveel meer leuks om naar uit te kijken? Kom je niet aan je rust toe vanwege de kinderen en/of zorgen om je gezin? Neem je geen tijd meer om te sporten, krijg je het niet meer ingepland of ben je daar steeds te moe voor? Hoe kan het dat je je zo rot voelt, je eet toch gezond? Zou je stralingsstress kunnen hebben? Heb je chronische klachten waar je -ondanks de medicatie die je krijgt- 'maar mee moet leven'? Gieren de kosten voor levensonderhoud uit de pan en krijg je er maar geen grip op?

Zoek eens contact met ons voor een intakegesprek. ik weet zeker dat wij je verder kunnen helpen. Voor de rest van je leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *